woensdag, februari 01, 2006

De Brief

Aan:
Procter and Gamble Nederland B.V.
Postbus 1345
3000 Rotterdam

Geachte meneer, mevrouw,

Handen wassen na gebruik staat er op de fles. Nu vraag ik je..Tot mijn blijde verrassing kreeg ik een paar weken geleden een gratis flesje “Dreft Actief Schuim” aangeboden bij de firma Kruidvat. Niet helemaal begrijpend waar ik dit actieve schuim nu helemaal voor kon gebruiken las ik even de instructies achterop de fles. Deze informatie beloofde mij, indien ik het schuim aanbracht op een spons, of bij een extra vieze vaat: direct op het te schoonmaken oppervlakte, een snel een schitterend resultaat.
Nieuwsgierig als ik ben heb ik dit schuimende goedje natuurlijk uitgeprobeerd op wat aangekoekte resten in een pan en op wat vettige plastic bewaarbakjes. Daarbij kwam ik tot de conclusie dat dit product eigenlijk weinig toegevoegde waarde heeft.
Als ervaren afwasser (ik was al af sinds mijn 4e levensjaar) weet ik als geen ander wat de knelpunten zijn bij een doordeweekse afwasbeurt. Naar mijn mening is dat namelijk niet het vet. De oude en vertrouwde Dreft ontvet, net als de producten van concurrerende producten eigenlijk prima. Super onvet kracht, zoals die wordt voorgesteld in uw overigens geestige reclamespotjes, hebben we eigenlijk niet nodig. Het enige moment dat we een superontvetter nodig hebben is s’zomers op de camping, als we eens een keer noodgedwongen met koud water moeten afwassen.
Nee, het grootste obstakel voor afwassers als ikzelf zijn de aangekoekte resten; die donkerbruine korst die er ontstaat als je de chili con carne per ongeluk iets te enthousiast heb laten pruttelen. Minstens net zo erg zijn de opgedroogde etensresten die je aantreft als je de vuile vaat eens een keer een nachtje op het aanrecht hebt laten staan. Het enige wat dan nog helpt is grof geweld met een schuursponsje en dat is niet echt bevorderlijk voor het glanzende oppervlak van je borden en pannen.
Wat we dus nodig hebben zijn weekmakers. Vergeet het hele idee van extra ontvetters en geef ons een schuimpje of een gelletje waarmee we het harde vuil kunnen omtoveren in een zacht papje. Hopelijk behoren de dagen dat we ons avond na avond een tennisarm schrobben daarmee definitief tot het verleden.

Hoogachtend,

Ary Leguijt

12 Comments:

  • Hier spreekt duidelijk een ervaren afwasser. En als vaatwasserloze landgenoot kan ik je pleidooi van harte ondersteunen.

    By Anonymous Anoniem, at 01 februari, 2006  

  • En omdat ik hou van Husbee (die de vaat immer doet) is er ook hier draagvlak :-)

    By Anonymous Anoniem, at 01 februari, 2006  

  • Heee. Die Scoobidoo touwtjes, daar zaten toch juist weer te veel weekmakers in? Of, met een mooi woord: ftalaten.

    By Anonymous Anoniem, at 01 februari, 2006  

  • Of beste firma: Een afwasmachine!

    By Blogger Petra, at 01 februari, 2006  

  • Gewoon de afwas een week in de Dreft laten weken en dan zijn weekmakers niet nodig...denk ik...

    By Anonymous Anoniem, at 01 februari, 2006  

  • Hoe heet dat spul in zo'n afschuwelijk rose potje ook alweer ? Ja dat ! Dat heb ik. En werken joh ...

    By Blogger Pino-2008, at 01 februari, 2006  

  • Hmm, huishoudtips uitwisselen met TakieTaak. Veel gekker moet het niet worden ;-) Maar; goeie tip. Misschien moeten we dat eens proberen.
    @ Maartje: Dat lijkt me een beetje de studentenmethode. De afwas laten weken in een teiltje onder de douche. Heb ik ook niet genoeg borden voor.
    @ Wiro: Zou kunnen, maar dat spul wat er nu in zit is ook niet echt gezond. Je moet in ieder geval je handen wassen als je het schuim hebt gebruikt.
    En die afwasmachine: dat lijkt me inderdaad wel wat Petra.

    By Blogger ary, at 01 februari, 2006  

  • Heb geen idee meer waar je het over hebt. De masjien doet al het werk en doet het zo goed dat ie mag blijven.
    Eerste vereiste in het nieuwe huis is een keuken met masjien die de afwas doet.

    By Anonymous Anoniem, at 01 februari, 2006  

  • Ja, maar dan heb je het probleem van die oplosbare verpakkingen van de afwasmachinetabletten die niet echt oplossen.
    Het is altijd wat.

    By Blogger ary, at 01 februari, 2006  

  • heul benieuwd naar het antwoord....

    By Blogger moi, at 01 februari, 2006  

  • Gewoon stiekum toch de verpakking weggooien... en dan een blokje in de machine en in het houdertje...
    Werkt zelfs bij de lasagna ovenschaal !

    By Blogger Pino-2008, at 02 februari, 2006  

  • soda
    39 cent per pakje
    kan niks tegenop

    By Blogger Zeppo, at 02 februari, 2006  

Een reactie posten

<< Home


 

 Subscribe in a reader