maandag, februari 06, 2006

Heeft u ook QSL kaarten?

breekie,breekieHeb je dat ook wel eens?
Sorry hoor, voor de Seinfeld opening, maar heb je dat ook wel eens, dat je in een boek, tijdschrift of op internet iets tegenkomt waar je in geen jaren meer aan hebt gedacht? Iets wat destijds nogal belangrijk voor je was?
Afgelopen week las ik opeens weer iets over QSL kaarten. Het hele fenomeen QSL kaarten was ik al weer bijna vergeten. Het was weggestopt in de donkere krochten van mijn brein, ergens naast de herinnering aan de Rubick kubus, terwijl er een periode in mijn leven is geweest dat de QSL kaart in mijn top 3 van belangrijke dingen stond.
De betreffende kaart, die werd uitgewisseld onder zendamateurs, als er een verbinding met een andere 27 MC-er had plaatsgevonden werd niet alleen aan zendamateurs gegeven, maar ook aan kleine jongetjes die aan de deur kwamen zeuren: “Heeft u ook QSL kaarten?”.
Het hele zendamateurgebeuren interesseerde me eigenlijk niet, maar de bijbehorende kaarten, met de bizarre namen van de zendstations erop en vaak uitgevoerd in regenboogkleurendruk hadden dezelfde aantrekkingskracht op mij als een pot honing op de gemiddelde bruine beer. (ja ja, ook ik kan overweg met metaforen). Dus kamde ik straat na straat af, op zoek naar de grote sprietantennes die de zendstations verraadden en vergaarde zo stapels QSL kaarten. Waar ze uiteindelijk zijn gebleven mag Joost weten. Op een gegeven moment verloor ik mijn interesse en schakelde over op postzegels, bierviltjes en spaarpotten. De kaarten zijn waarschijnlijk door mijn moeder met het oud papier meegegeven.
Het aanleggen van verzamelingen heeft, nu ik ongeveer de middelbare leeftijd heb bereikt, een beetje zijn aantrekkingskracht verloren. Ik heb in de loop der tijden een gigantische verzameling boeken, lp’s en cd’s aangelegd, waarvan ik de helft niet draai of lees en waarvan een groot gedeelte nog steeds in dozen ligt opgeslagen. Veilig weggeboren op zolder.
Hoe langer ik er over nadenk, hoe meer ik tot de conclusie kom dat de beste verzameling er een is van spullen die echt wat voor je betekenen. De boeken die je echt raken, de muziek die je echt ontroert, die moet je bewaren en prominent in een kast zetten. De rest kan wat mij betreft naar de Snuffelmarkt.

8 Comments:

  • Pff...gelukkig. Dat betekent niet dat ik voor je op zoek moet naar de oude QSL-kaarten van mijn familie, including me...met verheffende namen als: Beuker en lady Beuker, de Meteoor en lady Duck...schaamrood kleur mijn kaken bij de herinnering...maar ik vond het toen wel hééél erg leuk :-0

    By Anonymous Anoniem, at 06 februari, 2006  

  • En ben het met je eens...verzamelingen moet je op enig moment van je afschudden als de puberteit die je gehad hebt..

    By Anonymous Anoniem, at 06 februari, 2006  

  • QSL kaarten, was de uitdrukking ook bijna vergeten, maar heb ergens nog een hele envelop met exotische kaarten van Radio RSA, de stem van Zuid-Afrika en Radio Moskou, die gaan dus nooit naar de snuffelmarkt !

    By Blogger René, at 07 februari, 2006  

  • weggooien is lastig en zonde, met boeken vind ik het vervelend dat de ongelezen titels op een gegeven moment 40% procent van de kast vullen.

    By Blogger justathought, at 07 februari, 2006  

  • Brillie is dol op SQL kaarten.

    By Blogger woordenaar, at 07 februari, 2006  

  • Bij sommige mensen is de interesse in de QSL kaarten nog steeds aanwezig, en ondanks het passeren van tijd ben ik nog steeds opzoek naar die oude 27Mc QSL kaarten.

    By Blogger Bertina, at 29 juni, 2009  

  • Hoe zag jouw kaart er ook alweer uit? Of die van de buurman?
    Kijk in de QSL kaarten database van Nederland (nog in aanbouw)!

    By Anonymous Wibo, at 14 augustus, 2009  

  • www.qsl-kaarten.nl is nu online. Met duizenden Nederlandse qslkaarten

    By Anonymous Karel, at 08 mei, 2014  

Een reactie posten

<< Home


 

 Subscribe in a reader