zaterdag, februari 11, 2006

Dogma's

20 euro? Nee, dat is toch echt te veel hoorZoals ik al eens eerder heb verteld ben ik Gereformeerd Vrijgemaakt opgevoed. Inmiddels ben ik niet meer lid van deze kerk. Eigenwijs als ik ben, ben ik van mening dat georganiseerd geloven niet echt iets voor mij is. Tenminste niet op dit moment.
Toch duiken de regels en dogma’s van de gereformeerde leer nog regelmatig op. Zo kan ik bijvoorbeeld niet kaarten. Gereformeerden doen namelijk niet aan kansspelen. Nu zijn eenvoudige spelletjes me natuurlijk best uit te leggen, maar om op je 39e nog met klaverjassen te beginnen, daar is nogal wat tijd en geduld voor nodig en dat heb ik niet echt en de mensen die mij dat eventueel moeten uitleggen vaak ook niet.
Dus houd ik het maar bij onschuldige bordspellen zoals Risk en Scrabble.
Een andere bezigheid die bij gereformeerden taboe is, is het meespelen in loterijen. Of het nu de Staatsloterij is, de Bankgiroloterij of die Duitse loterij waar ik regelmatig enveloppen van in de brievenbus krijg; het gereformeerde alarmlicht gaat in al deze gevallen onherroepelijk branden. De reden hiervoor is me nooit helemaal duidelijk geweest. “Je mag God niet verzoeken” werd me vroeger als reden gegeven. “Daarom doen we dat soort dingen niet”. Wat dat “verzoeken” nu precies was, werd me niet helemaal duidelijk. Maar het kwam er geloof ik op neer dat je God niet om dingen vraagt die je eigenlijk niet nodig hebt. Om eten en een goede gezondheid vragen is okay, maar een verzoek indienen voor een miljoen euro is dat niet. Dat is egoistisch, materialistisch en oppervlakkig. Daar kan ik wel enigszins inkomen en ik zeg ook niet dat ik het nodig heb, maar het zou het leven wel een stukje gemakkelijker maken. Daarbij, wat is er mis mee om alleen maar de juiste omstandigheden te scheppen door een lot te kopen? Ik bedoel, solliciteren naar een goede baan doe je toch ook niet alleen voor de fantastische uitdaging? Ik heb nog maar weinig mensen bij het ontvangen van hun eerste salarisstrook horen uitroepen: “Maar dat is veel te veel! Dat heb ik helemaal niet nodig!”
Benieuwd of het incasseren van een prijs van een gekregen lot ook tegen de gereformeerde code ingaat. Vandaag won ik namelijk met mijn, van het Kruidvat gekregen staatslot (gratis bij een paar flessen shampoo) zomaar 20 euro. Kan dat volgens de gereformeerde ethiek door de beugel of niet? Ik krijg bijna zin in een ingewikkelde discussie over deze materie.

3 Comments:

  • Ik denk dat je het wel mag innen. Je kon er namelijk niets aan doen, je hebt het lot zomaar gekregen. Je hebt God er niet om gevraagd...

    By Blogger Petra, at 12 februari, 2006  

  • Hoera! Maandag meteen maar even naar het postkantoor. ;-)

    By Blogger ary, at 12 februari, 2006  

  • Ik ben jarenlang scriba geweest van enkele nederlands hervormde gemeenten. Op m'n 36ste mijn tweede vrouw leren kennen, Brabants en (ex)katholiek. Haar ouders hebben mij rikken geleerd. Tegenwoordig win ik van ze. Soms een paar euro per avond. Ik voel me niet meer schuldig. Het kan dus best. :-)

    By Anonymous Anoniem, at 12 februari, 2006  

Een reactie posten

<< Home


 

 Subscribe in a reader