zondag, december 04, 2005

Kerstsfeer

met dank aan TuinlandEn zo nam ik vanmiddag de tweede horde in het feestdagen traject. Sinterklaas wordt hier overgeslagen, dus mocht ik me weer bezighouden met de edele kunst van het kerstboom optuigen.
Leuk werk, als het je ding is, maar aan een feestdagen-zuurpruim als mij is het niet echt besteed. Gisteren stonden we al bij het, door mij grondig gehate Tuinland, de kerstsfeer op te snuiven. Gewillig trapten we in de consumentenval die daar voor ons was opgezet. Kon je vroeger bij dit soort winkels, naast drie soorten kerstballen, misschien nog een kerstkransje of kerststalletje aanschaffen, tegenwoordig is de helft van de winkel omgetoverd in een kersttempel waar je de keuze hebt tussen dertigduizend kerstornamenten. Kerstmannen en engeltjes in alle soorten en maten die je maar kunt bedenken en bakken met kerstballen, zover het oog kan zien.
Binnen een half uur zat ook ons mandje vol en moesten we ook nog een Berliner bol naar binnen werken. Dat was namelijk onze traditie, volgens K. Wist ik niets van en ik kreeg het vage vermoeden dat ze deze traditie ter plekke verzon omdat ze honger had.
Vanochtend ging de kerstellende nog even verder. Ik kwam er namelijk achter dat ik vorig jaar zo opgelucht was geweest dat de feestdagen voorbij waren dat ik, in plaats van ze netjes in de doos te doen, onze twee snoeren met kerstlichtjes bij elkaar in een plastic zak had gegooid. Daar hadden ze een jaar lang op de zolder een beetje aan liggen klooien, zodat er een onontwarbare kluwen met kerstlampjes was ontstaan. Het kostte me ongeveer een halve middag om deze wirwar uit elkaar te krijgen.
Toen gebeurde er iets vreemds. In plaats van hierdoor in de stress te schieten, raakte ik, met behulp van de kerstliedjes die K. had opgezet, toch een beetje in de kerstsfeer. Toen ik halverwege de middag de kunstkerstboom in elkaar gezet had en de lichtjes waren ontward, werd het zelfs gezellig. K. deed er nog een schepje bovenop door verse “cinnamon rolls” te bakken. Vanochtend waren we namelijk wakker geworden met een Tell Sell reclame op de t.v., waarin iemand met een soort uitgebreid tosti apparaat, allerlei lekkere snacks stond te bakken. Waaronder die cinnamon rolls. K. kon het dus niet laten om zoete broodjes te bakken en mij zo, met die heerlijke geur, toch langzaamaan de kerstsfeer in te lokken.
Ho ho ho en “merry christmas” dus alvast maar voor diegenen die er al aan toe zijn.

8 Comments:

  • Ik word een beetje misselijk..
    Wat is hier aan de hand ?

    By Anonymous Anoniem, at 04 december, 2005  

  • Misselijk van het kerstgevoel, of van de aanblik van die cinnamon rolls?

    By Blogger ary, at 05 december, 2005  

  • Ook ik ontkwam niet aan de voorbereidingen Ary. Vanochtend na het wegbrengen van onze kids voor het school Sintfeest wilde ik mij nedervleien op den bank echter, de vrouw des huizes wilde kerstlampjes ophangen in de voor-en achtertuin. Ja, Eneco zal dit jaar blij gestemd zijn met ons (zucht) en dus stond ik rond 9 uur lampjes op te hangen in de ochtendzon. Nee ik heb nog geen kerstgevoel/gedachte/zin of zoiets...

    By Blogger Pino-2008, at 05 december, 2005  

  • Het idee van buitenlichtjes werd ook in dit huishouden geopperd.
    Maar gelukkig heb ik dat idee dit jaar nog af kunnen serveren.
    Moet er ook nog bijkomen ;-)

    By Blogger ary, at 05 december, 2005  

  • Bij ons in het dorp krijgen we een verse kerstbon aan huis! Van de schutterij. Ik heb dus nog even de tijd.

    By Blogger Petra, at 05 december, 2005  

  • Wij raken hier compleet in de kerststemming op het moment dat de Elvis Kerstman uit zijn doos komt. Hij zingt en swingt dat het een lieve lust is. Nooit raak ik daarop uitgekeken.

    By Anonymous Anoniem, at 05 december, 2005  

  • He, Gezellig!
    (En knus ook.)

    By Blogger Claudy, at 05 december, 2005  

  • wauw in de kerststemming komen door de lichtjes

    dat is bij ons altijd goed om in de ' die boom gaat er nu uit en iedereen die langs komt sla ik de hersens in' stemming

    tot ze branden dan he;-)

    By Blogger Zeppo, at 05 december, 2005  

Een reactie posten

<< Home


 

 Subscribe in a reader