woensdag, november 30, 2005

Friese genen

boter,brij en groene kaasOfficieel ben ik nu bezig met mijn veertigste levensjaar. Dat voelt wat onwennig aan. Ik ben “over the hill”, ben niet meer op weg omhoog, maar sta boven op de heuvel. Klaar voor het steile pad naar beneden. Donkere gedachten over mijn sterfelijkheid zwermen als vleermuizen om mijn hoofd. Mijn moeder kon het vrijdag ook bijna niet geloven. Haar eerstgeboren zoon, al bijna veertig!
Was ik maar als LeBrat. Al zeven jaar ouder dan mij lijkt hij zijn “cool” altijd te behouden.
Ook al weet ik dat hij een gevoelige jongen is, hij lijkt altijd nuchter de wereld in te staren. Hij is dan ook een Fries. Waarschijnlijk zit hem dat in de genen. Net als Douwe uit Expeditie Robinson , heeft ook LeBrat de houding dat niets hem kan deren. De blik in zijn ogen van: “dat maakt me de pis niet lauw”.
Gisteravond, toen hij hier op verjaardagsvisite was, vertelde hij bijvoorbeeld nog even over zijn serie oogoperaties. Hij had er afgelopen tijd niet een, maar drie moeten doorstaan. Met mijn hypochondrische inslag had ik daar waarschijnlijk een half jaar van moeten bijkomen, maar LeBrat niet. Die deed alsof hij net een verplicht familiebezoekje achter de rug had. Even vervelend, maar niets om je over druk te maken.
Ook gaf hij me nog wat tips, hoe je frauderende glazenwassers moet aanpakken. Als ze je teveel laten betalen ga je gewoon met ze in discussie. Maakt niet uit dat ze er uit zien alsof ze je tussen hun duim en wijsvinger kunnen vermorzelen. Je moet je gewoon niet laten intimideren.
Maar toen hij laatst, na een korte wandeling met z’n moeder, zijn kwakkelende vader voorover gevallen op z’n knieën en zijn voorhoofd in de tuin zag liggen, sloeg een lichte paniek toe. Samen met een buurvrouw (die een verpleegster bleek) hezen ze hem weer overeind. Het leek allemaal erger als het was. De buurvrouw zei: “Ik zag hem daar al een tijdje zo liggen”. Door deze opmerking herpakte LeBrat zich weer en hervond zijn Friese genen. “Wat dacht u”, zei hij, “ik doe maar niks, volgens mij ligt hij daar wel lekker?”
Daarmee was de paniek weer verdwenen. “Heit” zette zijn bril weer op z’n neus en het leven ging gewoon weer door.

13 Comments:

  • 'LeBrat' klinkt een beetje Fransachtig. Een Fries met een Franse (in)slag?

    Enne... is het je spellingcontrole die van LeBrat even later 'Lepra' maakt, of ontgaat er mij even iets?

    By Blogger Claudy, at 30 november, 2005  

  • Ja, bedankt.
    Stomme spellingcontrole

    By Blogger ary, at 30 november, 2005  

  • Ach het kan Friezen en het kan dooien. En ik ben nu al zes maanden 40 en het valt tot nu toe reuze mee.
    * Trekt schoenen aan om naar de dokter te fietsen om pillen tegen ouderdomskwalen te gaan halen *

    By Blogger Petra, at 01 december, 2005  

  • Hoe positief ook, met lepra wordt het op den duur toch moeilijker opstaan en doorgaan...

    Awel, wederom een pracht pleidoo, ditmaal voor het verwijderen van spellingcontrolemachines, grrr...

    Laatste bokje in dit geval: een stagiaire die 'verantwoordt alcoholgebruik' schrijft en dat in eerste instantie niet wil wijzigen...'De spellingcontrole zegt anders dat het goed is!'

    grrrrr, driewerf grrrr, zelfs bij de Volkskrant staan die dingen AAN!

    Voer voor een stukje!!!!!

    By Anonymous Anoniem, at 01 december, 2005  

  • Pleidooi, that is (spelingcontrole stond uit)

    By Anonymous Anoniem, at 01 december, 2005  

  • Het gaat hier om ouder worden ! Niet om die stomme spellingscontrole ! Stelletje ongelofelijke mierenneukers !( speciaal voor de zeikerds onder jullie met dubbel n)Dit voorval doet me denken aan mijn jeugd. Als ik dan superenthousiast een verhaal tegen mijn vader aan het vertellen was. Dan corrigeerde middenin mijn monoloog hij mij op een taalfout. En Kwaad dat ik dan was ! Inderdaad met een hoofdletter K.

    By Anonymous Anoniem, at 01 december, 2005  

  • Dan corrigeerde hij mij midden in mijn monoloog op een taalfout.

    Weer dat enhousiastme...

    By Anonymous Anoniem, at 01 december, 2005  

  • Haha, ik weet niet wat LeBrat er van vindt als zijn naam per ongeluk wordt verbasterd tot LePra.
    Volgende keer laat ik de spellingscontrole gewoon uit staan.
    Eventuele spellingsfouten gaan dan gewoon onder de noemer, creatief taalgebruik.

    By Blogger ary, at 01 december, 2005  

  • @Nakker: ik heb hier op dit moment ook zo iemand tegenover me zitten.(Bureaumaatje)
    Vooral het verschil tussen "als" en "dan" wordt rucksichtloos (sp?)aangehaald. Maakt niet uit of je bezig bent met een vlammend betoog of emotionele ontboezemingen.

    By Blogger ary, at 01 december, 2005  

  • Ja, hey,
    en dan vlammende betogen houden met spellingsfouten..dat kan gewoon niet.
    En potjandorie, ik moet toch ergens zeiken...thuis zo'n whizzkid zitten die mij continu corrigeert, en ik word al een dagje ouder, dus kan dat niet altijd hebben en wil dan iemand anders afzeiken. Zo gaat dat..en dat wordt erger wanneer je ouder wordt. Zo, is het toch weer 'on topic'.

    ;-)

    By Anonymous Anoniem, at 01 december, 2005  

  • Geweldige humor die Lepra, sorry LeBrat.
    Verder sta ik vandaag aan de kant van Nakker maar dat kan morgen weer anders zijn hoor !

    By Anonymous Anoniem, at 02 december, 2005  

  • @cornette : niets zo veranderlijk als de mensch en weg met principieele principaten.

    By Anonymous Anoniem, at 02 december, 2005  

  • dat maakt me de pis niet lauw,
    ach wat heb ik die al lang niet meer gehoord
    terwijl ie toch zo geweldig is!

    net als lebrat ook als ie lepra heet (daar lees ik trouwens altijd overheen, over dat soort dingen, maar als met moeite ooit zelf de als/dan geleerd hebbende hoor ik dat weer altijd)

    By Blogger Zeppo, at 02 december, 2005  

Een reactie posten

<< Home


 

 Subscribe in a reader