zondag, november 27, 2005

Film van de week

Charlie KaufmanWord je het ook wel eens zo zat, dat de meeste films met z’n dertienen in een dozijn passen?
Dat je halverwege de film al precies weet hoe het af zal lopen en dat de special effects het enige is wat er nog overblijft om je te vermaken?
Kijk dan eens een film waarvan Charlie Kaufman het script heeft geschreven. Maandag is er eentje op t.v.: "Being John Malkovich". Een prima gelegenheid om eens kennis te maken met het werk van deze scenarist. Hij begint altijd met een origineel uitgangspunt, in dit geval het hoofd van John Malkovich waarin de hoofdpersoon terecht komt als hij ergens een deur met een geheime gang ontdekt die daarin uitkomt. Dit uitgangspunt is twee keer vreemd. In de eerste plaats omdat het hele idee van een gang die in iemands hoofd uitkomt natuurlijk volkomen absurd is en in de tweede plaats omdat John Malkovich geen gefingeerde naam is, maar in het echt een gerenommeerd acteur is, die gewoon in deze film meespeelt.
Kan je het nog volgen? In de film wordt het je allemaal voorgeschoteld alsof het de normaalste zaak van de wereld is.
Mocht je net als ik, na het kijken van deze film, in gejubel uitbarsten, kijk dan ook eens naar “Adaptation” of “Eternal Sunshine of the Spotless Mind”. Ook van Charlie’s hand.

3 Comments:

  • John Malkovich...mijn held!
    Serieus...deze aanrader moet je gaan zien. Ik heb 'm al meerdere malen gezien tot groot genoegen. De film is dáárom ook zo goed, doordat het verhaal heel aannemelijk wordt gemaakt, vanaf het begin is hethelder, hoewel het gegeven natuurlijk absurd is.

    Met Eternal Sunshine of the Spotless Mind had ik wat minder geduld. Wel zéér poëtisch...vind ik, hè...

    Allright, maar verder hebben jullie vanavond dus niks te doen, behalve die film kijken. (Op mijn cursisten na, die komen gewoon hun lesje volgen...je kunt de film ten slotte ook huren!!!)

    By Anonymous Anoniem, at 28 november, 2005  

  • Nu hoef ik dus alleen nog maar een bioscoop in de buurt...

    By Blogger Petra, at 28 november, 2005  

  • Alleen een kabeltje was genoeg hoor... ;-)

    By Anonymous Anoniem, at 29 november, 2005  

Een reactie posten

<< Home


 

 Subscribe in a reader