vrijdag, november 11, 2005

Sint Maarten

Mijn oudste zus en ik met onze Sint Maarten oogstVroeger, toen ik als kind in Amsterdam op 11 November met een, door mijn moeder zelf gemaakt schort (met ingebouwde snoepbuidel) langs de deuren ging hadden de koeien staarten met Sint Maarten. Vanavond werd er iets gezongen over Mickey Mouse en iemand met “kale kop en de andere heeft een petje op”. Wie verzint dit nieuw Sint Maarten repertoire eigenlijk? Creatieve meesters en juffen?
Vanavond had ik me voorbereid op dit kinderfeest. In Holtenbroek hoefde ik me hierover nooit zorgen te maken. Daar deden ze niet aan Sint Maarten. In de tien jaar dat ik daar gewoond heb maar 1 keer op 11 November een kind aan de deur gehad. Een vader, van Surinaamse of Antilliaanse afkomst stond daar opeens met zijn kind aan de deur. Waarschijnlijk niet op de hoogte dat Sint Maarten niet alleen een streekgebonden feest is maar ook zeker een wijkgebonden feest.
Na een klein moment van verwarring rende ik het huis in om de keukenkastjes ondersteboven te keren, op zoek naar snoep. Gelukkig dook daar nog een verdwaalde Chuppa Chup op. Kind ook weer gelukkig.
In Stadshagen kom je er niet met 1 lolly. Daar moeten grote zakken chocola worden aangerukt. K. was nog steeds bang dat we misschien niet genoeg zou hebben. Vooral op het moment dat er een heuse fanfare langs ons huis marcheerde, met half Stadshagen er achteraan. “Die komen toch niet allemaal bij ons aan de deur?” vroeg K. “Hopelijk niet”, zei ik. De gedachte dat we straks, wegens te weinig snoep, met het licht uit achter de bank zouden moeten zitten sprak me niet zo aan. Maar zo ver kwam het gelukkig niet. Ik heb namelijk niet zoveel zin in het stigma “Meneer Kikkerbil die niets geven wil”.

4 Comments:

  • Nu ik jouw fraaie stukje tot me heb laten doordringen begrijp ik ineens waarom die drie kinderen vanavond voor mijn deur stonden te zingen met van die vragende oogjes nadien. Ik - Rotterdammer en niet op de hoogte van de St.Maarten-geschiedenis- stond een beetje 'appelig' te kijken en begreep niet al té lang daarna dat er iets lekkers in die lege kinderhandjes moest.... Na het ontvangen van ieder een lekkere mandarijn dropen de kindjes mijn voortuin af. Ik hoorde er nog net eentje zeggen, tss ouwe zak zeg... Rot kinderen !

    By Blogger Pino-2008, at 11 november, 2005  

  • Hm..hier in ut Durp nog veel koeien met staarten...maar na twee uur langs koude straatjes slenteren met drie hebberige zangertjes...wil ik effe geen liedje meer horen. Doe mij maar een mandarijn!

    Tsss...Takietaak: mandarijnen geven, da's nog een grotere zonde dan de deur voor de brutale smoeltjes dichtwerpen ;-)

    By Anonymous Anoniem, at 11 november, 2005  

  • LOL

    ik kom van waar ze in drommen liepen en nu kijk ik verlangend de straat op of er misschien meer dan 1 keer aangebeld wordt

    (nog 34 mini kitkats over)

    By Blogger Zeppo, at 12 november, 2005  

  • Chuppa Chups... hmm... maken ze daar de laatste tijd niet veel reclame voor?
    Ja, nou weet ik het weer... komt altijd na de Chiquitabananenreclame.

    By Blogger Claudy, at 13 november, 2005  

Een reactie posten

<< Home


 

 Subscribe in a reader