zaterdag, november 05, 2005

Het nieuwe rijden

Ik heb al enige tijd mijn rijbewijs. Niet dat ik er vroeg bij was hoor. Als arme student kon ik me de kosten van autorijlessen niet veroorloven, dus moest ik wachten totdat ik school en diensttijd achter me had liggen. Daarna, ik was de twintig al ruimschoots gepasseerd, koos ik voor Autorijschool Orca. Op aanraden van vriend G. die daar wel goede ervaringen mee had. Mijn instructeur, E. was een sympathieke Indonesische jongen die me de kneepjes van het autorijden bijbracht. Niet te afwachtend zijn en een beetje pittig rijden, was een van zijn adviezen.
Na jarenlang lekker pittig gereden te hebben, las ik vorige week een artikel over “het nieuwe rijden”. Met deze stijl van autorijden kon je euro’s besparen en het was nog goed voor het milieu ook! De truc was om de motor niet teveel toeren te laten maken. Veel toeren betekent een hoog benzineverbruik. Dus trek je niet lekker snel op, maar neem je de tijd. Daarna schakel je lekker vroeg in z’n vier en als je de 50 km per uur hebt bereikt schakel je rustig naar z’n 5. Daarbij moet je goed voor je uit kijken en op het verkeer anticiperen. Als je ziet dat het verkeer honderd meter verderop stil staat, of dat je een kruising nadert, dan laat je de auto lekker uitrollen. Op deze manier doe je lekker lang met een tank benzine.
Echt iets voor mij. Per slot van rekening heb ik 5 jaar in Zeeland gewoond en heb ik, ondanks het feit dat ik in Amsterdam geboren ben, Zeeuwse “roots” en ons Zeeuwen ben zuunig. Als ik ergens de hand op de knip kan houden, ben ik er als de kippen bij.
Dus ben ik al weken lang aan het rollen in plaats van rijden en ik moet zeggen dat nu al een stuk langer doe met een tank benzine. Nooit meer pittig rijden dus.

2 Comments:

  • Wat een mazzel voor jou is het dan dat je bij nagenoeg alle grote steden dan max. 80 km/uur mag rijden he ?
    Lange leve het fileleed, ook in de binnenstad !

    By Blogger Pino-2008, at 06 november, 2005  

  • Inderdaad.Lekker in z'n vijf. Al rijdend reken ik me rijk!

    By Blogger ary, at 06 november, 2005  

Een reactie posten

<< Home


 

 Subscribe in a reader