donderdag, november 03, 2005

Verdwaald

Vriendin Bee had het in een ver verleden al eens over de “kunst” van het stukjes schrijven. Of ze die wijsheid ergens had opgepikt op de school der Journalistiek, die ze geruime tijd had bezocht, of dat ze het zelf had verzonnen, ik weet het niet. Maar ze had het erover dat je minuten lang kan nadenken over een geschikt onderwerp voor je schrijfsels, maar dat uiteindelijk het verhaal jou zelf wel vindt.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het toen wel leuk verzonnen vond, maar dat ik er eigenlijk niet zo in geloofde. Leuke theorie, maar het deed een beetje zweverig aan. Het smaakte een beetje naar dolfijntjes en roze eenhoorns met een afdronk van geitenwollen sokken.
Toch moest ik er vanavond weer aan denken. Ik was al twintig minuten bezig met een ongeïnspireerd verhaal over ons Halloween weekend. Hoe K. en ik ons vergrepen aan de pizza en de chocolade (het dieet van K. werd voor de gelegenheid even terzijde geschoven) en hoe de avond eindigde in een anticlimax toen de uitgekozen horror films flut bleken en K. uiteindelijk op de bank in slaap viel.
Na het overlezen van het, niet bijster interessante verhaal, besloot ik het geheel maar in de virtuele prullenbak te gooien. Stukjes als deze zouden mijn weblog alleen maar ten gronde richten. Blijkbaar had het verhaal me vanavond niet gevonden en was het nog ergens naar me aan het zoeken in het universum der letteren. Ben benieuwd waar het verdwaalde verhaal eigenlijk over zal gaan. Misschien wel over roze eenhoorns. Geen idee, maar het zal me uiteindelijk wel weer vinden.

12 Comments:

  • Over twee weken tijdens Bee's cursus Creatief Schrijven in wijkcentrum De Oerthe, van 19.30 tot 21.30: Wild Mind versus Monkey Mind: of...over hoe het verhaal JOU vindt ;-)

    By Anonymous Anoniem, at 04 november, 2005  

  • Maar die theorie komt idd niet van de School van de Journalistiek :-) Op de één of andere manier willen mijn opdrachtgevers de smoes 'dat het verhaal mij niet vond' niet accepteren. Toch flauw........

    By Anonymous Anoniem, at 04 november, 2005  

  • En nog eentje:
    Inspiratie bestaat niet. Tis gaan zitten aan je desk en aan het werk met je dondertje. Dus vanavond verwacht ik hier wèl een verhaal over Halloween!!!!

    By Anonymous Anoniem, at 04 november, 2005  

  • flut horror films zijn op zich weer een horror. (ik moet meteen aan cabin fever denken, wat een flut film)
    Enkele tips? The nightmare before christmas (geen echte horror, wel leuk om tijdens halloween te kijken), Dagon (spaans/amerikaanse film naar een verhaal van p.h.lovecraft, spooky sfeer), de japanse ringu of ju-on (jappaners weten een ongekende spanning op te bouwen) en de onvolprezen serie prophecy films (met christopher walken).

    By Blogger woordenaar, at 04 november, 2005  

  • HaHa.. Ja Ary.. Als je de roze eekhoorntjes theorie met geitenwollensokken afdronk verwerpt. Dan wil ik minimaal een eigen theorie. Anders (inderdaad Bee) een inspirerend Halloween verhaal ;)

    By Anonymous Anoniem, at 04 november, 2005  

  • Hear hear! Laat die plinten dus maar even zitten! Tikken is het devies, maar niet aan DIE klus :-)

    By Anonymous Anoniem, at 04 november, 2005  

  • Oh en over films:
    De Ring-serie in het Japans is idd bloedstollend. Helaas hebben Japanners de neiging hun kunstje dertig keer over te doen, dus daarNA geen Japanse films meer kijken.

    Uiteraard...heeft Bee...die hele Ring-cyclus (vier delen) in originele staat op DVD ;-)

    Wanneer je die gekeken hebt, zit je nooit meer zonder verhaal...

    By Anonymous Anoniem, at 04 november, 2005  

  • @Bee: Ik begrijp dus dat je het beste door je verhaal gevonden kan worden door gewoon aan je computer te gaan zitten, voor een maagdelijk wit scherm? Ik word erg vaak gevonden tijdens de afwas. Vreemd.
    @Nakker: Eekhoorntjes? Ik bedoelde eigenlijk Eenhoorntjes, maar roze eekhoorntjes, daar zit misschien weer een aardig verhaal in. Klinkt als een bad trip van iemand die zwaar aan de paddo's heeft gezeten.
    @Woordenaar: Goede tips. Ben al aardig ingewijd in de Japanse horror, doordat die stelselmatig mee naar huis worden genomen door mijn vriendin K. Moet zeggen dat het grootste probleem bij dit soort films is om de Japanners uit elkaar te houden. Misschien niet zo p.c., maar wat mij betreft lijken ze allemaal op elkaar.
    En Cabin Fever is inderdaad verschrikkelijk

    By Blogger ary, at 04 november, 2005  

  • Hm..hoe red ik me hier weer uit...?
    De beste verhalen vinden mij idd niet wanneer ik achter het scherm zit, maar veeleer waneer ik onder de douche sta. Wel wat te nat om direct uit te werken :-)

    Maar...wanneer geen verhaal mij vindt en er moet wel brood op de plank, dan ga ik idd achter het scherm zitten en begin te typen. Uiteindelijk mieter ik de helft weg en blijft een klein pareltje (hoop ik) achter.

    Meer daarover in het thema Wild Mind/Monkey Mind. Wellicht dat ik nog eens een lesje op internet zet ;-)

    By Anonymous Anoniem, at 04 november, 2005  

  • Aziaten hebben in het algemeen niet voor niets spleetoogjes.
    Dat komt volgens Darwin( de snavel van de vink) doordat ze op elkaar lijken. Ze knijpen hun ogen dicht zo van..... is dat nou Jing?... Of Yang ? Dit heeft door de eeuwenlange spleetogenevolutie de Aziaat opgeleverd.
    Wat voor ons Westerlingen het personificeren van de acteurs in Aziatische films welhaast onmogelijk maakt.

    By Anonymous Anoniem, at 04 november, 2005  

  • Haha, eindelijk een verklaring daarvoor die hout snijdt.

    By Blogger ary, at 04 november, 2005  

  • @Karel: ik heb altijd begrepen dat die spleetoogjes nu juist door al die rijst kwam, verstopte darmen en dan persen.

    By Blogger woordenaar, at 06 november, 2005  

Een reactie posten

<< Home


 

 Subscribe in a reader