vrijdag, november 18, 2005

Lust ik niet

smaakt lekkerder dan dat het er uit zietZijn er nog ouders die vinden dat hun kinderen moeten eten wat de pot schaft?
Als ik mijn collega’s zo hoor, proberen ze het wel, maar is het wel weer een steeds terugkerende strijd, waarvoor ze, na een lange werkdag, misschien ook niet altijd meer evenveel puf hebben.
Dus koken sommige ouders meerdere groentes, waardoor hun kroost in ieder geval een keuze heeft, of wordt er standaard een pot appelmoes op tafel gezet om het bittere kruid dat witlof heet, te kunnen bedekken met een mantel van zoetigheid.
Mijn ouders vonden dat zachte heelmeesters stinkende wonden achterlaten “Lust ik niet” was dus geen optie en vieze groenten zoals postelein (de enige groente waar ik kotsneigingen van kreeg) moesten gewoon worden opgegeten. Zo waren we goed voorbereid op het moment dat we misschien een keer bij de koningin zouden worden uitgenodigd om een hapje mee te nemen. Want daar kon je natuurlijk niet zeggen dat je iets niet lust, werd ons steevast voorgehouden.
Deze opvoeding heeft wel zijn vruchten afgeworpen, want ik lust nu echt alles. Slakken, zure zult en gebakken lever, gerechten waarvan de meeste mensen bij het horen alleen al gaan kokhalzen, zijn geen probleem voor me. Deze etenswaren zijn in me in mijn jeugd veelvuldig voorgezet. Bloedworst met een schijfje appel er bovenop; ik vond het een traktatie. oh grutjes!Ook Oudhollandse gerechten zoals boekweitgrutten (klaargemaakt met karnemelk en geserveerd met een kuiltje met stroop) en Jan in de zak (grote deegklomp met krenten en rozijnen, gekookt in een kussensloop en wederom geserveerd met warme stroop), waar de meeste mensen tegenwoordig nog nooit van gehoord hebben, werden door ons regelmatig geconsumeerd.
Dus mocht ik een keer in de jungle worden gedropt en ik krijg gekookte apenhersens met een glaasje verkwikkende paardenpis voorgezet, dan ben ik voorbereid. Met smaak zal ik het verorberen en levenslange vriendschappen met vreemde culturen zullen hierdoor worden afgesloten.
Daarom ergert het me altijd een beetje als mensen bepaalde dingen niet eten, omdat ze die vies vinden. Als je vrienden voor het eten uitnodigt en ze zeggen er van te voren al bij: “geen vis hoor, want dat lusten we niet”. Deze mensen kunnen een uitnodiging van de koningin wel op hun buik schrijven.

8 Comments:

  • Ik erger me oprecht aan deze telkens opduikende arrogante houding van alleseters. Zij denken dat ze alles lusten omdat ze zo hard zijn opgevoed. Dit komt echter omdat ze alles lekker vinden omdat ze nauwelijks smaakpapillen hebben.
    Zelf heb ik regelmatig zitten kokken als kind. En dat deed ik niet omdat ik dat leuk vond. telkens hoor ik nu het gezeik van lust je dat niet ?? (goh wat een baby is de ondertoon). Wat kan het $%&$*&!! jouw nou schelen of ik iets wel of niet door mijn keel krijg ! Stelletje arrogante bemoeials. Naarmate ik ouder wordt lust ik nu bijna alles (flink roken en andere smaakpapillen aantastende bezigheden). Ik was als kind een superproever en al dit kokhalskotskinderleed wordt gebagitaliseerd tot niksluster.
    Beste Beatrix wees niet boos als ik de tafel onderkots. Het is de wil van de arroganet niksproevers die zo graag willen zien dat ik me verman.

    Ary oprecht bedankt voor dit stuk. Ik kan nu eindelijk mijn gal kwijt.
    Zooooo dat lucht op ..poeh

    By Anonymous Anoniem, at 18 november, 2005  

  • Haha, superproever.
    Ja Nakker, ik ken jouw theorie wel. Ik spreek je nog wel als jouw kinderen straks alleen maar kruidnootjes lusten en je hebt net in de keuken gestaan om een lekkere Pilaf in elkaar te draaien.

    By Blogger ary, at 18 november, 2005  

  • Pilaf ala Nakker:
    Blik perzikken bewerken met de staafmixer.
    Conimex Bibi pangang vleeskruiden over de stukjes kip 400-500 gram gooien en roerbakken.
    Groentenmix erbij.. even wokken.
    Perzikfrut in pan gooien conimex saus erbij. Wok leegkieperen. even roeren. Dag laten versterven . Rijst erbij..eitje kroepoek ..noem maar op.
    Ook mijn kinderen zijn er dol op

    By Anonymous Anoniem, at 18 november, 2005  

  • Hm, klinkt goed, Nakker, al vervang ik de kip wel door een vega-beestje. Ook een discussie op zich. Ik wil dus ook niet bij de Koningin eten, want daar wordt me vast een vers geschoten beest voorgezet...yuk!
    Verder alle lof voor Ary's stuk: de zweep erover, over dat verwende tuig...oh, sorry, wat zei je, ik moest even een champignon uit de nasi van mijn jongste vissen...

    By Anonymous Anoniem, at 18 november, 2005  

  • Hier ook zo'n arrogante allereter waar vroeger alles op tafel kwam. Niet lusten? Dan geen eten. Simpel zat. Heerlijk die grutten met stroop ! En wat dacht je van die ouderwetse havermout. Als klap op de vuurpijl maakte mijn vader stiekem een paar rauw geklutste eieren met suiker en een scheut brandewijn. Zalig gewoon. Strontvervelend die lust-ik-niet visite. Verwende baby's zijn het.

    By Anonymous Anoniem, at 19 november, 2005  

  • lekker zure zult!
    en lekkerder: bakbare zure zult (rolpens), maar die kan je nergens meer krijgen geloof ik...

    en voor de rest eet ik ook alles hoor, behalve spruitjes en orgaanvlees en nog zo een ding of 10, dat wordt niks met die koningin;-)

    By Blogger Zeppo, at 19 november, 2005  

  • Ben ik nou zo slim of zijn jullie zo dom ?

    By Anonymous Anoniem, at 20 november, 2005  

  • Sommige mensen zijn kieskeuriger dan anderen. Dat is nu eenmaal zo. Opvoeding kan daar wel enige invloed op uitoefenen, maar bepaalt zeker niet alles.
    Het is niet zo dat als je je kind maar hard genoeg aanpakt, dat het dan vanzelf een makkelijke eter wordt. Soms werkt dat, en soms niet.

    Mijn zoon was op jonge leeftijd een heel moeilijke eter. Niet omdat hij verwend was was, maar omdat hij heel gevoelige zenuwen in zijn mond en keel had. Het duurde lang voordat we daar achter waren. We begrepen al wel snel dat dwang geen enkele zin had. Alles wat we er met geweld in propte, werd weer uitgekotst. En wat je ook doet, je kunt je kind echt niet verbieden te kotsen.

    Dwang bleek het probleem dus alleen maar erger te maken. Een gerichte therapie voor de overgevoeligheid van de mondzenuwen bleek wel effect te hebben. Verder hebben we het beleid gevoerd dat hij alleen maar hoeft te eten wat hij wil eten.

    Inmiddels is mijn zoon acht jaar oud, en een hele goede eter met een heel brede smaak. Ik ken geen ander kind van zijn leeftijd dat zo veel lust en zo makkelijk eet.
    Dus de koningin mag hem zeker uitnodigen, als ze dat op prijs stelt.

    Bij mijn zoon heeft het dus goed gewerkt om hem alleen te laten eten wat hij wil.
    Maar ik zal niet beloven dat deze methode ook bij andere kinderen werkt.
    Volgens mij spelen namelijk veel meer factoren dan alleen een harde of softe opvoeding een rol.

    By Anonymous Anoniem, at 30 oktober, 2007  

Een reactie posten

<< Home


 

 Subscribe in a reader