maandag, november 14, 2005

Ergens in het midden

de waarheid ligt ergens onder die brandende autoDe waarheid ligt vaak ergens in het midden, maar ik kan hem vaak toch niet goed vinden. In het bananenschandaalverhaal bijvoorbeeld (zie reactie van Nakker bij het bananenstukje); is Chiquita nu goed of fout? Ze waren fout, want ze buitten boeren uit en bespoten ze met pesticiden en stopten daar pas mee toen het een schandaal werd en ze er een slechte naam door kregen. Nu komen ze met de kikker sticker, geplakt op een banaan die okay moet zijn. Beter laat dan nooit zeggen ze dan, maar hoe edel zijn die motieven eigenlijk? Een slechte naam is slecht voor het bedrijf, dus het motief lijkt vooral het financiële belang van het bedrijf te zijn. Of ben ik nu te cynisch?
En dan die rellenschopperij in Frankrijk. Tuig is het natuurlijk. Ik hoor een Franse Afrikaan in een documentaire zeggen dat er geen banen voor ze zijn. “Ze nemen liever een Fransman die niets kan”, zegt hij. Zijn vriend vult hem aan: "Er zijn wel banen, maar dat zijn klote baantjes." Ik zie mezelf nog staan, op mijn achttiende. Net zo oud als die Franse jongen, achter de lopende band bij de Ahold. Stond ik de hele middag kratten met lege flessen op te gooien. Een klote baantje, dat wel, maar die zomer ging ik wel lekker op vakantie naar Italie. Je bent zelf verantwoordelijk voor je leven.
Maar goed, misschien heb ik makkelijk praten. Ik heb wel een stabiele jeugd gehad, met een vader en moeder die er allebei waren en ik hoefde niet te emigreren naar een land waar je klem zit tussen twee culturen en waar je er nooit helemaal bij hoort.
Daarbij, misschien moet je een keer een daad stellen om iets te veranderen. Auto’s in de fik steken helpt blijkbaar, de Franse regering komt nu eindelijk in de benen.
Hij moet daar dus ergens liggen, die waarheid. Ergens in het midden, maar ik kan hem nog steeds niet goed vinden.

5 Comments:

  • Zelfs als de waarheid in het midden zou liggen zou ik het niet zo onwijs leuk vinden om een fakkel voor mijn deur aan te treffen van hetgeen voorheen mijn doorsnee-bolide was. Tussen culturen in zitten, me reet. Werken met je luie donder en er wat van maken in je leven zou ik zeggen. Maar ja, Chirac komt nu 'al' in aktie zei de man van het journaal. Lekker voorbeeld...

    By Blogger Pino-2008, at 14 november, 2005  

  • Ja, nuanceren is iets wat je kan als je er niet direct mee te maken hebt. Ik hou ook erg van mijn Clio.

    By Blogger ary, at 15 november, 2005  

  • Ik zoek vooralsnog met je mee.

    By Blogger Claudy, at 15 november, 2005  

  • De waarheid ligt niet altijd in het midden hoor want je hebt gelijk. Ik stond toch verdomme ook haring schoon te maken op mijn veertiende? Manlief ging op diezelfde leeftijd iedere morgen om vier uur tomaten plukken. Niks computer, niks hangplek, niks om te doen. Hadden we ook geen tijd voor. Werken en studeren ! En gewoon met k*tbaantjes beginnen dan komt de rest vanzelf.

    By Anonymous Anoniem, at 15 november, 2005  

  • Ik hang de stelling zeker aan, dat de waarheid niet links en niet rechts ligt, maar op welk punt dan wel...?

    Wat me wel ongelooflijk stoort, is het zoeken naar verantwoordelijkheid buiten jezelf.

    Gisteren ook een mooi staaltje ervan gezien in Document (Ned 1, ergens rond 23.00 uur). Man en vrouw gaan scheiden. Willen huis verkopen, maar dat lukt niet. Jammer. Wiens schuld dit allemaal is? Ach, dat ik daar nog niet opgekomen was: Satan natuurlijk!
    Aldus de man des onverkochtes huizes: Satan maakt eerst dat je huwelijk kapot gaat. Vervolgens brengt hij je van je geloof af..

    Nouja, dat laatste brengt hem misschien dan weer terug naar de vraag: wie deed het dan wel?

    ............

    By Anonymous Anoniem, at 15 november, 2005  

Een reactie posten

<< Home


 

 Subscribe in a reader