woensdag, juli 20, 2005

mannen en emoties

Mannen en emoties. Ze staan vaak op gespannen voet. Niet in de film die ik vanavond zag: “Friday Night Lights”. Maar dan gaat het om mannen die bezig zijn met American Football, zo ongeveer de meest mannelijke sport die je je kan voorstellen. Als er dan iemand in tranen uitbarst omdat hij wegens een zware blessure zijn sportloopbaan als sneeuw voor de zon ziet verdwijnen, is dat een volledig geaccepteerd verschijnsel, want het gaat om strijd en om trots.
Maar als agenten in huilen uitbarsten bij de rechtszaak tegen Mohammed B.,die even aangaf dat hij niet zo maar in het wilde weg schoot maar dat hij schoot om te doden, dan krabt menigeen zich even op het hoofd. Martin Bril, columnist in de Volkskrant vond het in ieder geval niet kunnen. Agenten zijn mensen tegen wie je op moet kijken, mensen die tegen een stootje moeten kunnen en geen softies die zich rot schrikken op het moment dat er iemand het vuur op hen opent.
Mannen mogen dus nog steeds niet huilen en moeten zich zeker in functie in de plooi houden.
Zelf zie ik het anders. Ik pink af en toe ook wel eens een traantje weg, vaak als lang verloren familieleden elkaar in de armen vallen bij programma’s als Spoorloos. Daar schaam ik me dan ook meteen voor, veeg de heimelijke traan snel weg, maar vind toch dat het moet kunnen.
Volgens mij is de man die emoties kan tonen een slimme man, een geëvolueerde man. Een man die niet meer vervalt in oeroude mechanismen als gekrenkte trots, eergevoel en wraak. Iets wat alleen maar oorlog en ellende in de hand werkt. Dit is een man die zichzelf heeft leren kennen en accepteren. Deze man kan je een softie noemen maar eigenlijk zou je deze man moet je koesteren. De toekomst zou er beter uit zien als de wereld geregeerd zou worden door mannen zoals deze, die in harmonie met zichzelf zijn.
Vanmiddag bevond ik me volgens mij tussen dit soort mannen. Op een afscheidsborrel van een van mijn collega’s op een andere afdeling zag ik mannen die het moeilijk vonden om iemand te laten gaan. De een z’n stem klonk wat afgeknepen, bij de ander zag ik wat meer traanvocht dan normaal en in de afscheidsrede weerklonk gemeende vriendschap die er na 9 jaren samenwerken was ontstaan. Dit alles op een afdeling waar alleen mannen werken en waar je in zo’n situatie eerder flauwe grappen verwacht. Zoals bij mijn afscheid van de Wagons Lits, waar ik na tien jaar trouwe dienst een opblaaspop cadeau kreeg (voor nachtenlang plezier). Je moet toch iets doen als je niet uit je woorden kan komen.
Afscheidsborrels als vanmiddag doen me eerlijk gezegd meer als huilende football spelers die hun wedstrijd niet gewonnen hebben.

12 Comments:

  • Waaat ?!
    Ik heb moeite je te geloven. In mijn beleving bestaan die borrels namelijk niet.

    By Anonymous Anoniem, at 21 juli, 2005  

  • Tsja, je hebt gelijk. Onze eigen borrels kun je vaak vatten onder de noemer "the battle of the big ego's". Hoe hoger de rang hoe meer spreektijd je krijgt.

    By Blogger ary, at 21 juli, 2005  

  • heb je trouwens die pop nog ?

    By Anonymous Anoniem, at 21 juli, 2005  

  • Nee, maar die is gewoon te verkrijgen in de beter gesorteerde sexwinkel hoor. Als je belangstelling hebt.

    By Blogger ary, at 21 juli, 2005  

  • mannen die grapjes maken op een stukje als dit, zijn bang om zich kwetsbaar op te stellen.

    Ary je bent een echte vent.

    By Anonymous Anoniem, at 21 juli, 2005  

  • Zo is dat. Niks mis met Kleenex ;-)
    (Wel met foute films die om te janken zijn, overigens,maar dat is een stukkie apart) Ik vond de pop overigens wel snoezig, jammer dat je 'm weg hebt gedaan. Lek?

    By Anonymous Anoniem, at 21 juli, 2005  

  • Het is gek, maar naar mate je ouder wordt kan emotie je eerder pakken.

    Je kunt er stoer over doen maar het besef dat iets je raakt maakt je emotioneel alleen maar sterker!

    By Anonymous Anoniem, at 24 juli, 2005  

  • Mooi gesproken. Zo is het maar net!

    By Blogger ary, at 24 juli, 2005  

  • Iemand hier heeft een identiteitsprobleem en heeft blijkbaar een ander nodig om zijn gevoelens te uiten.

    By Anonymous Anoniem, at 24 juli, 2005  

  • Niemand heeft hier een identiteitsprobleem, ben toevallig een naamgenoot.

    By Anonymous Anoniem, at 24 juli, 2005  

  • Of iemand is schizofreen natuurlijk.

    By Blogger ary, at 24 juli, 2005  

  • Jammer is dat. Dat die pop weg is.
    Ben er kapot van.. raak er een beetje emotioneel van...
    snik snotter.. Nu maar hopen dat het me sterker maakt..

    By Anonymous Anoniem, at 27 juli, 2005  

Een reactie posten

<< Home


 

 Subscribe in a reader