woensdag, april 27, 2005

Vreemde types

Types die het niet verdienen om hun eigen stukje te hebben, maar die wel even genoemd moeten worden op dit weblog.

1. De rokende fietser
Ik zie ze elke morgen rijden als ik zelf naar mijn werk gaan. Rokende fietsers. Ik begrijp het niet. Ten eerste; moet je echt zo vroeg al een peuk opsteken? Mag je lichaam niet eerst even wennen aan de nieuwe dag? Ten tweede; ben je echt zo bang dat je longen, op het enige moment dat je wat aan lichaamsbeweging doet, blootgesteld worden aan wat frisse lucht? Rokende fietsers zijn vies.
Nog erger, maar wel consequent: rokende scooterrijders. Consequent, omdat ze volharden in hun ongezonde levensstijl. Niks fietsen; veel te gezond. Lekker brommen met een peuk in je bek.
Zelfde categorie en bijna even irritant: de bellende fietser.

2. De kleurige broekendrager
Viel mij maanden geleden de parachutebroek al eens op bij de opgroeiende jeugd. Tegenwoordig zie ik steeds mannen van middelbare leeftijd in kleurige broeken. Vooral de kleuren oranje en rood zijn populair. Wie is deze trend begonnen en welk modestatement wordt hier afgegeven? De indruk wordt gegeven dat het hier gaat om (would be) managers die (graag) lid (zouden) zijn van de rotaryclub. Favoriete sport is hockey, favoriete krant de NRC (rechts, maar niet zo stompzinnig als de Telegraaf) en politieke partij om het even, als het maar een regeringspartij is.
Graag zie ik deze broek, net als de parachutebroek uit het straatbeeld verdwijnen.

3. Het verwende nest
Als realityshow kijker signaleer ik frequent het verwende nest in deze programma’s. Het verwende nest bestaat natuurlijk al jaren. Het is een jonge vrouw, die vanwege haar looks denkt altijd haar zin te kunnen krijgen. Wat er is veranderd is dat het verwende nest van deze generatie, koketteert met haar luiheid, onwetendheid, onnozelheid en ongeschiktheid om ook maar iets nuttigs te kunnen doen, daarbij komt ze er nog mee weg ook. Internationale voorbeelden: Paris Hilton en haar zusje Nicky. Nationale beroemdheden: elke vrouwlijke deelnemer aan Expeditie Robinson van de afgelopen drie jaar en Sophie en Bibi in de Farm (okay; ik geef toe; de realityshowkijker is misschien ook een type dat niet helemaal misplaats zou zijn in dit stukje).
Bleef het verwende nest vroeger een beetje in de luwte staan, het verwende nest van tegenwoordig vind zichzelf erg schattig en moet erg lachen om het feit dat ze niks kan, niks weet en niks doet.
Tip voor alle mensen die aan realityprogramma’s meedoen: meteen wegstemmen met die hap, alleen al uit respect voor al de strijd die de afgelopen jaren gevoerd is door de emancipatiebeweging.

3 Comments:

  • Poeh, hee, gelukkig net op tijd mijn roze broek de deur uitgedaan...anders pas ik zomaar in een van je typetjes...al zal het zomaar gebeuren dat ik binnen een ander typetje-veld val..die hoef ik nog niet zomaar een-twee-drie te weten, dus haast je maar niet :-)

    By Anonymous Anoniem, at 28 april, 2005  

  • Gelukkig ben je geen man van middelbare leeftijd. Die roze broek had je dus gerust kunnen houden.

    By Blogger ary, at 30 april, 2005  

  • Oh..haha, vast weer een geval van teveel testosteron hier ;-))

    By Anonymous Anoniem, at 01 mei, 2005  

Een reactie posten

<< Home


 

 Subscribe in a reader