woensdag, april 13, 2005

Schuim der aarde

Of ik het op mijn weblog ook eens over telemarketeers wilde hebben en over het schuim der aarde dat zich op de Diezerpromenade aan je vastklampt in de hoop dat je je aansluit bij evangeliegemeente De Deur of bij de ECI. M. was na mijn stukje van gisteren zeer verheugd zichzelf terug te vinden op mijn site en wees me tijdens een korte e-mailwisseling op dit moderne leed. En natuurlijk wil ik je dat plezier doen, M. Ik doe alles om jou en de rest van de bezoekers van mijn weblog tevreden te houden. Ik schrijf zelfs dat ik een hekel heb aan kleine wollige konijntjes als ik daarmee mijn gemiddelde aantal hits op 15 kan houden.
Daarbij heb ik zelf, als moderne yup, reuze veel last van deze praktijken, op straat en thuis tijdens het eten of als je net een leuk t.v. programma zit te kijken.Het vervelende van dit soort verkopers is dat ze je voor een dilemma plaatsen. Ben ik een goed, vriendelijk en geduldig mens in mijn omgang met dit gespuis en nodig ze daarmee uit om nog eens extra te laten zien hoe goed ze hebben opgelet in hun verkopers-cursus of blaf ik ze af en geef ik ze het advies om vooral maar eens een keertje met zichzelf te copuleren en hun foldermateriaal op te bergen op een plaats waar de zon niet schijnt?
Moeilijk, moeilijk. Het is hetzelfde dilemma wat je kunt hebben in de brugklas, als iemand die zich onderaan de pikorde bevind pogingen doet om vrienden met je te worden. Nu bevond ik mij met mijn bril-met-racemontuur en donkerblonde afro ook niet bepaald in de populaire kringen, maar handreikingen doen aan mensen die nog lager op de sociale ladder stonden kon funest zijn voor je status in de klas. Aan de andere kant was ik goed gereformeerd opgevoed en wilde ik graag een goed mens zijn, wilde ik mensen niet veroordelen op hun uiterlijk en was ik sowieso tegen de opdeling van de klas in popies en losers. Maar goed, aardig doen tegen iemand met een nog grotere bril als mezelf, kon betekenen dat deze Lee Towers voor de rest van het jaar naast me op het plein stond tijdens de pauze. Een groot dilemma dus. Aardig doen en daarvoor gestraft worden of onaardig doen en daarmee een schuldgevoel over jezelf afroepen. Als ik die stumpers aan het begin van de Diezerpromenade zie staan heb ik het met ze te doen. Ze kunnen amper van hun studiebeurs rondkomen en zijn natuurlijk gedwongen om bij de moderne slavendrijvers (lees: uitzendbureaus) langs te gaan om daar een van deze klotebaantjes in hun maag gesplitst te krijgen. Als gevolg daarvan moeten ze drieduizend keer per dag willekeurige mensen aanspreken om vervolgens weer drieduizend keer terug afgesnauwd te worden. Ben benieuwd wat zoiets met je zelfbeeld doet. Over 10 jaar zitten we met een hele generatie ex-telemarketeers die psychisch zo beschadigd zijn dat ze niet meer normaal kunnen funktioneren in deze maatschappij.
Gelukkig had M. nog een leuke site gevonden die je leert hoe je beleefd en creatief de telemarketeer kan afpoeieren, zodat beide partijen het gesprek kunnen beeindigen zonder er een vervelend gevoel aan over te houden. Lees en geniet

9 Comments:

  • en als je er genoeg van hebt, www.infofilter.nl

    By Anonymous Anoniem, at 13 april, 2005  

  • Ik heb respect voor de telemarketeerd, dus ik stel voor: een lichtblauw polsbandje..?

    By Anonymous Anoniem, at 13 april, 2005  

  • Kun je wel, tegen die konijntjes!

    By Anonymous Anoniem, at 14 april, 2005  

  • Konijnen hebben de aandacht..
    voor Ary: http://www.killtoby.com/
    voor Bee: http://www.savetoby.com/

    By Anonymous Anoniem, at 14 april, 2005  

  • Een lichtblauw polsbandje is al gereserveerd voor de actie "respect 2 badmeesters". De enige kleur die nog vrij is, is licht-mauve

    By Blogger ary, at 14 april, 2005  

  • Moeilijke keuze. Ik ben eigenlijk niet zo'n konijnenliefhebber, daarbij smaakt konijn erg lekker, maar aangezien ik Toby waarschijnlijk nooit op mijn bord zal terugvinden, neig ik toch naar "Save Toby".

    By Blogger ary, at 14 april, 2005  

  • www.saveary.org

    By Anonymous Anoniem, at 14 april, 2005  

  • Je kan Toby op de site www.shavetoby.com ook gewoon laten scheren. Het rare is alleen dat daar Toby opeens in een poes is veranderd.

    By Blogger ary, at 14 april, 2005  

  • Moet je nagaan wat Toby er allemaal voor over heeft om aan de wrake der konijnenhaters te ontkomen ;-)

    By Anonymous Anoniem, at 14 april, 2005  

Een reactie posten

<< Home


 

 Subscribe in a reader