maandag, april 11, 2005

Respek!

Zaterdag, op de verjaardag van mijn goede vriendin A, ging het gesprek opeens over polsbandjes. Deze trend is eigenlijk in het geheel aan mij voorbij gegaan. Ik had natuurlijk wel opgemerkt dat mijn baas R. al geruime tijd een geel polsbandje droeg en ik wist natuurlijk ook wel dat dit een initiatief van Lance Armstrong was. Maar nu ik erover nadenk weet ik eigenlijk helemaal niet wat de boodschap is die dit bandje moet overbrengen. Is het een steunbetuiging aan al die mensen die aan kanker lijden, of is het een "thumbs up" naar al diegenen die ondanks hun ziekte toch in zichzelf blijven geloven en gewoon vrolijk doorgaan waar ze mee bezig waren, zoals in het geval Lance; met zijn sport?
Vriendin A. droeg zelf het oranje "respect 2 all" bandje, dat respect tussen de verschillende culturen moet bevorderen. Mij doet het op een vreemde manier denken aan Ali G. "Booyakasha! Respek!". Ik heb zelf ook respect voor andere culturen. Ik woon zelfs samen met iemand uit een andere cultuur. Maar ik hou niet zo erg van het dragen van polsbandjes. Ik draag om die reden ook al sinds jaar en dag geen horloge. Toch vraag ik me opeens af of ik me nu schuldig moet voelen. Zouden andere mensen, nu ik geen kleurcode draag, denken dat ik tegen mensen ben die ondanks hun ziekte toch sporten. Of zou ik bij mijn gekleurde medelanders argwaan wekken met mijn naakte polsen?
Het gekleurde polsbandje is volgens mij een beetje aan z'n eigen succes ten onder gegaan. Hoe meer kleuren er bij komen, hoe verwarrender het wordt. Ik hoorde al geruchten van een rood polsbandje en A's vriendin van haar Fitnessclub vertelde dat ze van een van haar leerlingen (ze bleek te werken in het speciaal onderwijs) twee polsbandjes had gehad: een roze en een lichtblauwe met "sexy" er op (ik steun sexy mensen?). Erg verwarrend allemaal, tegenwoordig lijkt iedereen het support nodig te hebben van een polsbandje, zelfs postbodes!
Ik denk dat ik maar een t-shirt ga laten drukken. Met op de voorkant alle dingen die ik steun (meer salaris, gratis internet voor iedereen!) en op de achterkant al de dingen waar ik tegen ben. (fascisten, Feyenoord!).

4 Comments:

  • Precies de Reden waarom ik in mijn studententijd met grote CHOCOMEL en een FRISTI button op mijn lange regenjas liep.
    En aan mijn linker schouder een Grolsch beugel.
    Hierbij reserveer ik indien mogelijk vast 1 T-shirt !

    By Anonymous Anoniem, at 11 april, 2005  

  • Wat is het verschil tussen een T-shirt met een statement, en een bandje....? Behalve dan dat je het T-shirt vaker zult moeten wassen :-)

    (U begrijpt: ik draag een lila bandje met de vermelding 'courage'...vooral op dagen dat ik er weer een puinhoop van maak...of verwacht dat te gaan doen :-))))

    By Anonymous Anoniem, at 12 april, 2005  

  • Ha! Dat kan ik je vertellen. Het voordeel van een t-shirt is dat je geen kleuren meer hoeft te decoderen. De boodschap(pen) staan namelijk gewoon op je shirt. Zo is het voor iedereen duidelijk wat je bedoelt en waar je voor staat. Ook heb je geen 20 bandjes meer nodig, maar kun je volstaan met 1 t-shirt. Het wassen van het t-shirt vind ik trouwens een bijkomend voordeel. Beter dan een broeierig polsbandje waar allerlei enge bacterieen zich onder kunnen nestelen.

    By Blogger ary, at 12 april, 2005  

  • I rest my case....

    By Anonymous Anoniem, at 12 april, 2005  

Een reactie posten

<< Home


 

 Subscribe in a reader