zaterdag, april 23, 2005

Oude doos (deel 2)

Door het stukje van Bee op haar log moest ik onwillekeurig weer denken aan mijn eigen verleden als krantenjongen.
Mario, de pizzabakker, moest "onderaan bekiiiieeenen" (pizzabodem vaak karton), maar een baantje als pizzabakker zat er voor mij helaas niet in, toen ik als jonge adolescent aan wat cashflow moest komen. Een loopbaan in de horeca betekent namelijk ook werken op zondag en daar kreeg ik als gereformeerde jongen geen toestemming voor. De krant rondbrengen bleek daarom het enige alternatief. Samen met mijn zus B. nam ik het initiatief en zocht contact met streekblad: "de Vonk". Die sprong blijkbaar meteen over, want binnen de kortste keren lagen de pakken met kranten bij ons op de stoep. 600 kranten maar liefst, die door mijn moeder liefdevol in onze krantentassen werden gepropt. De Vonk was zo aardig geweest om ons daarbij ook nog eens de moeilijkste route in de maag te splitsen. Een buurtjongen, J., tevens kerkgenoot, had ook een krantenwijk, maar had een wijk met alleen maar flats. Hij kon dus lekker onderaan de flat blijven staan en kon daar in no time zijn kranten kwijt. Dat was in een uurtje gepiept. Wij, daarentegen, moesten om 6 uur s'avonds beginnen, om pas om half 11 s'avonds klaar te zijn. Onze wijk was namelijk de Rivierdijk. Die begon ergens aan het eind van het dorp, in het winkelcentrum. Dat was ook meteen het beste gedeelte, want daar zaten twee snackbars, waar je vaak een ijsje kreeg. Het hele eind daarna was kut met peren: een lange, kronkelige dijk, met om de honderd meter een stoep die naar beneden liep, waaraan ook nog eens talrijke huizen stonden. Een nederiger baantje als dit bestond dus niet. Stel je een regenachtige novemberavond voor om acht uur s'avonds. Ik en mijn zus in ons regenpak met een dikke stapel natte kranten over de linkerarm, die langzaam zwart wordt van de drukinkt, zoekend naar de volgende brievenbus. Daarbij ook nog eens op je hoede voor honden, want die zaten bij voorkeur onder aan de dijk, aan het eind van een stoep, zodat je zo geluidloos mogelijk de kranten door de gleuf moest werpen, om aan het eind, als een speer, met de hond op je hielen weer de dijk op te rennen. Met deze marteling verdienden mijn zus en ik precies 72 gulden per maand, wat we dan weer tussen ons tweeen moesten verdelen. Om onze werklast enigszins te verlichten werden we min of meer gedwongen om als koppelbazen op te treden. Jonger broertje en zusje werden dus geronseld om ons de eerste paar uur te helpen, omgekocht met het vooruitzicht dat zij de krant bij de snackbar mochten bezorgen, zodat zij het eventuele ijsje in ontvangst konden nemen. Zo hadden mijn broertje en zusje nog een beroerder baantje dan wij (of is het "als ons" Bureaumaatje?). Geplaagd door schuldgevoel kocht ik ze daarom een Playmobiel huifkar met paarden. Ik kan de verrassing op hun gezichten nu nog voor me halen en als ik het nu, met mijn broertje en zusje, nog wel eens heb over die krantenwijk, kunnen ze zich die huifkar nog altijd herinneren. Het feit dat ze jarenlang werden uitgebuit door mijn zus B. en ik, komt daarbij nooit ter sprake.
Maar weer eens een bewijs dat het positieve vaak wordt onthouden en het negatieve verdrongen.

12 Comments:

  • Respek!

    By Anonymous Anoniem, at 24 april, 2005  

  • Kijk en daar hik ik nou weer tegen aan; is het nu "door mijn zus en ik" of toch "door mijn zus en mij". Ik opteer voor het laatste. Zou Bee moeten weten lijk mijn.

    By Anonymous Anoniem, at 24 april, 2005  

  • Ben niet jaloers, ik had zo'n overdekt baantje als vakkenvuller. Op die manier ben ik ook aan de vrouw gekomen. Ik kan mij voorstellen, dat die kans als krantenbezorger wat kleiner is. En "dan wij", de irritante opmerkingen beginnen zijn vruchten af te werpen.

    By Anonymous Anoniem, at 24 april, 2005  

  • Als je je druk gaat maken om het juiste gebruik van het nederlands kan ik je vertellen dat je schrijft 's avonds en 's middags.

    des avonds en des middags.

    Groet, muggezifter

    By Anonymous Anoniem, at 25 april, 2005  

  • Hmm...tja, als we toch gaan muggeziften....
    Door mijn zus B.
    Door ik.
    Tja...dan heb je 'm al. Door mijn zus B. (niet te verwarren met Bee) en mij dus. Maar wie weet brengt Alie daar nog wel weer ene verfijning op aan, die heeft er ten slotte haar tweede beroep van gemaakt om mijn teksten op foutjes te scannen...die gaat in ene ruk door naar andermans schrijfsels!
    :-) S'avonds lijkt me een samenvoeging van 'sodd'avonds en 'sodd'middags, ofwel dat het geen ene moer uitmaakt wel tijdstip het was, het was altijd ruk. Staat vast iets over in het boek voor Opperlandse taal- en letterkunde (bestaat echt, staat hier in kast)
    :-)

    By Anonymous Anoniem, at 25 april, 2005  

  • Volgens mij ben ik op een punt aanbeland dat ik een redacteur in de arm moet nemen. (en laten we nu maar hopen dat deze zin foutloos Nederlands was)

    By Blogger ary, at 25 april, 2005  

  • :-))

    By Anonymous Anoniem, at 25 april, 2005  

  • Men schrijft nederlands i.p.v. Nederlands, maar verder correct.

    By Anonymous Anoniem, at 26 april, 2005  

  • Nee nee, het moet echt Nederlands zijn. Met Hoofdletter (en dat moet dan weer zonder...om Anonymous maar even de wind uit de zeilen te nemen....)(Ja, hey, ik bedoel maar, ik moet hier toch even voor us Ary opkomen...tsss....dadelijk gaattie van de schrik geen stukkies meer schrijven, daar moet ik niet aan denken!!!)

    By Anonymous Anoniem, at 26 april, 2005  

  • Bloos, het is inderdaad Nederlands i.p.v. nederlands, verder wil ik Ary (moet dit overigens niet Arie zijn) niet ontmoedigen om stukjes te schrijven.

    By Anonymous Anoniem, at 27 april, 2005  

  • Haha, gelukkig maar, ik wil nog vele stukkies van 'm lezen, namelijk!
    Verder is het volgens mij zelfs, heel officieel, Arij, maar daar kan Ary je vast meer over vertellen. Ary staat overigens wel cool, dus ik stel bij voorbaat even voor om dat zo te houden :-))

    By Anonymous Anoniem, at 27 april, 2005  

  • @Bee, je denkt toch niet dat ik mijn neus in dit literaire wespennest ga steken? Kijk wel uit!

    By Anonymous Anoniem, at 27 april, 2005  

Een reactie posten

<< Home


 

 Subscribe in a reader