zondag, augustus 05, 2007

Istiebraafdan? 2

Een aantal dagen geleden pleitte ik nog voor een andere toon, bij het aanspreken van dieren. Een meer volwassene misschien. Als dier heb je het namelijk niet makkelijk. Je word als tweederangs burger behandeld, aangesproken als een kleuter en als je niet uitkijkt, als kat en je beland op je dagelijkse zoektocht naar muizen per ongeluk in de tuin van een hondenbezitter, dan loop je zomaar de kans om met een buks beschoten te worden. Dat dreigement werd afgelopen week in ieder geval geuit door een collega, wiens hond nog wel eens rondloopt op onze afdeling. Hij was zich er waarschijnlijk niet van bewust dat hij zijn viervoeter hiermee direct vogelvrij had verklaard (een nietmachine lijkt me namelijk een even effectief wapen als een luchtbuks, toch?)
Gelukkig ben ik een dierenliefhebber en laat me als kattenbezitter ook niet meteen in de rol van hondenhater drukken. Honden en katten zijn allebei leuk en de praatjes dat de ene soort intelligenter zou zijn dan de ander zijn volgens mij complete onzin. Dat een hond bijvoorbeeld in staat is om zijn eigen drollen op te eten is tamelijk dom, zeker als ie een minuut daarna de baas in zijn gezicht loopt te likken (of is dat nou juist slim?). Maar katten zijn nou ook niet meteen bijster intelligent. Zo heeft onze kat Tricky een omgekeerde Whiskas mentaliteit. Als het aan een normale kat lag, kocht ie Whiskas, volgens de reclame tenminste en ik zou dat gedrag tegenwoordig aanmoedigen. Sinds we geen auto meer hebben kom ik namelijk niet meer bij de Jumbo, waar ik eerst het kattenvoer kocht. Dus ik heb er veel belang bij dat ze nu het huismerk van Albert Heijn eet en als het moet zelfs Whiskas. Maar nee, dat blieft mevrouw niet. Ze wil alleen de goedkoopste troep van de Jumbo, het enige kattenvoer dat ze al schrokkend in anderhalve minuut wegwerkt, terwijl ik bereid ben om het duurste spul te kopen en er bij wijze van spreken nog een takje peterselie naast zou leggen. Als onze kat mens zou zijn zou ze de Librije voorbij lopen om bij de FEBO een diagonaaltje uit de muur te trekken.
Dus rijd ik af en toe maar weer eens langs de Jumbo, om wat kuipjes kattenvoer mee te nemen en kom tot de trieste conclusie dat ik zelf misschien ook niet zo slim ben.

Labels:

10 Comments:

  • Istiedomdan? Moet lezertje zo praten dan?

    By Anonymous Anoniem, at 06 augustus, 2007  

  • Ze zeggen dat baasjes na verloop van jaren op hun huisdier gaan lijken... (Aiaiai, wat zeg ik nu, als 'personeel' van twee hoogst imbeciele feline wezens...)

    By Anonymous Anoniem, at 06 augustus, 2007  

  • Ach ik hou zelf ook meer van Hema-rookworst dan van kaviaar.

    By Blogger jack of hearts, at 06 augustus, 2007  

  • ls opvoeder faal je altoos. Je hebt in elk geval je best gedaan.

    By Blogger RenĂ©, at 07 augustus, 2007  

  • ls = Als, natuurlijk.

    By Blogger RenĂ©, at 07 augustus, 2007  

  • Je houdt van je dier, dat is duidelijk.

    By Anonymous Anoniem, at 07 augustus, 2007  

  • Eigenlijk, he, denk ik dat Ary ook veel liever naar de Jumbo gaat dan naar de AH, en dit wonderschone verhaal als prachtsmoes aan ons opdist. Chapeau, Ary, vind ik mooi gevonden!

    By Anonymous Anoniem, at 07 augustus, 2007  

  • @Bee: Klopt, alleen is het op zaterdagochtend altijd zo'n roteind rijden op de fiets.
    Mijn luiheid wint in dat geval.

    By Blogger ary, at 07 augustus, 2007  

  • Was je gister toen ik je tegenkwam ook rijdend onderweg naar de jumbo om dat 'speciale' voer te halen? haha.. jammer dat t borrelen niet door gaat.. maar de herkansing komt vast gauw genoeg :-)

    By Anonymous Anoniem, at 09 augustus, 2007  

  • Eet 'ie op zich het goedkoopste voer, moet je weer geld lappen voor de benzine, zo schiet het natuurlijk inderdaad niet op ;-)

    By Anonymous Anoniem, at 10 augustus, 2007  

Een reactie posten

<< Home


 

 Subscribe in a reader