zondag, juli 30, 2006

Testosteron

Ik lees al een tijdje dit blog van Abdel Kader Benali. Hij zit op dit moment in Libanon en doet verslag van de waanzin van de oorlog die daar woedt. Eigenlijk wilde ik daar al een tijdje een stukje over schrijven, want op een bepaalde manier raakt het lot van die mensen me. Zoveel mensen worden daar een oorlog ingesleept waar ze eigenlijk niets mee te maken hebben. Maar wat heb ik nog toe te voegen aan een conflict waar al zoveel over geschreven is en dat zo ingewikkeld is dat niemand het lijkt op te kunnen lossen? Uiteindelijk voel ik me nog net zo als in HAVO 4, waar mijn klasgenoot Wouter Kurpershoek zijn talenten voor de journalistiek al tentoonspreidde door een onderbouwde mening te hebben over de meest uiteenlopende onderwerpen, maar waar ik niet verder kwam dan dingen te denken als: “waarom stoppen ze niet gewoon met schieten?” of “War (oomph) what is it good for? (say it again!) en “Why, tell me why, can’t we live together?”
Uiteindelijk lijkt dit conflict, net als veel andere conflicten, terug te voeren te zijn op het zwart/witte denken van de verschillende religies en masculiene gevoelens als eer en wraak. We leven in een wereld die op dit moment geregeerd lijkt te worden door hardliners in plaats van bruggenbouwers. Een dodelijke mix van Bush, Sharon (nu Olmert), Hamas in Palestina en een gevaarlijke gek als Mahmoud Ahmadinejad, de president van Iran, die het in zijn hoofd haalt om de holocaust te ontkennen. Ze zorgen alleen maar voor ellende en halen het slechtste in de mens naar boven. Deze leiders, die praten over wraak en eergevoelens en die zeggen dat wie niet voor hen is, tegen hen is, lijken een teveel aan testosteron in hun bloedbaan hebben. Hun blik lijkt gefocust te zijn op strijd en winnen en daarbij willen ze zonodig over lijken te gaan. Wereldleiders bij wie de hormoonhuishouding zodanig is verstoord dienen net als Floyd Landis gediskwalificeerd te worden. Haal ze uit de tour! Als je de deur naar oplossingen, verblind door eergevoelens en wraak meteen al dicht gooit, moet je naar huis worden gestuurd. Je mag niet meer meedoen. Laat een ander het dan maar oplossen. Toch?

9 Comments:

  • Ja. Zoals zo vaak is een conflict vaak het idee van een beperkt aantal personen, gevolgd door massa's mensen die die personen als 'voorbeeld' of 'machtig' zien. Een beetje vers (en helder denkend!) bloed in de top zou een hoop schelen. Niet alles, maar wel een hoop. Denk ik. Maar ik vind dit soort zaken altijd erg moeilijk...

    By Anonymous Anoniem, at 30 juli, 2006  

  • Te vaak worden er te veel mensen de dupe van een bepaalde uitleg die door enkelen aan een stukje tekst of opvatting gegeven wordt.
    Iets kortere tenen....zal misschien helpen. Iets voor de evolutie???

    By Anonymous Anoniem, at 30 juli, 2006  

  • Je zegt dat heel goed, mensen die polariseren zouden uitgesloten moeten worden van het bedrijven van politiek. Maar helaas werkt het in de grote mensenwereld niet zo. Triest, heel triest, vooral voor de onschuldige slachtoffers.

    By Anonymous Anoniem, at 30 juli, 2006  

  • De problematiek wordt ook steeds ingewikkelder, conflict op conflict..ziet iemand nog waar het over gaat..kan iemand het me nog helder uitleggen, objectief.....?

    By Anonymous Anoniem, at 30 juli, 2006  

  • In mijn visie onzinnig, oorlog, waar dan ook... Domme mensen die domme leiders gehoorzamen, heel eng! Zo zei één van die leiders van Hezbollah dat iedereen die tegen hen is, dood moet en in hun ogen is dat dus 90 procent van de wereld! Hallo, is dat ff lekker kort door de bocht! Maar je zal net zo'n halve zool hier hebben die dat even gaat regelen...weg Nederland...door een conflict in Israel/Libanon...

    By Anonymous Anoniem, at 30 juli, 2006  

  • Het moeilijke is om objectief een oorzaak aan te geven. Zolang als ik het nieuws volg is er altijd wat aan de hand met Israel. In mijn optiek (ik kan er compleet naast zitten) is Israel zelf schuldig aan de situatie in het Midden Oosten.
    Begrijp het niet waarom men elkaar niet met rust laat. En dat Israel aan de ene kant tegemoet komt aan bepaalde eisen en aan de andere kant rustig doorgaat met waar mee bezig waren.
    Als wij (het westen) nu eens sancties gingen opleggen tegen Israel dan werd het nog wel iets. maar dan moet de Joodse lobby uit de VS ook eens zijn verstand gebruiken.

    By Anonymous Anoniem, at 30 juli, 2006  

  • En ik heb aan jouw log he-le-máál niks zinnings toe te voegen.
    Het verwoordt heel sterk de (misschien naïeve) verwondering ('verbijstering' is wellicht beter) die ik (ook) heb als ik ervan lees, hoor en zie.

    By Anonymous Anoniem, at 31 juli, 2006  

  • 'zinnings' = natuurlijk 'zinnigs'

    By Anonymous Anoniem, at 31 juli, 2006  

  • Het is zo'n ontzettende uitzichtloze situatie.
    De arrogante Amerikanen denken het wel even op te kunnen lossen, maar zo simpel is het niet :(

    By Anonymous Anoniem, at 31 juli, 2006  

Een reactie posten

<< Home


 

 Subscribe in a reader