woensdag, mei 16, 2007

Kerk of Cult?

Van de Scientology kerk mag je niet zeggen dat ze een sekte zijn. Je mag er niet eens naar vragen. Doe je dat wel dan staat er binnen de kortste keren een iets te assertieve Tom Cruise lookalike voor je neus die je al schreeuwend uitmaakt voor rotte vis.
Daar kwam BBC reporter John Sweeney achter toen hij een reportage wilde maken over de kerksekte. Hier te zien op YouTube (deel 1, deel 2, deel 3) Gefrustreerd door zoveel verbaal geweld verloor hij zijn geduld en liet zich vervolgens uitdagen tot een ordinair schreeuw wedstrijdje. Begrijpelijk. Het was bijna pijnlijk om te zien hoe hij minuten lang verbaal geïntimideerd werd.
Even bizar was Johns poging om enkele BS-sers (bekende Scientology aanhangers) te interviewen. In een kamer hadden zich een aantal beroemdheden verzameld, zoals Kirsty Ally (van Cheers), Leah Remini(vrouw van Doug in “the King of Queens) en Juliette Lewis (actrice annex hippe rockchick). Geconfronteerd met Johns vragen reageerden ze als “a deer in the headlights”. Vooral na de vraag “is The Scientology Church een sekte?”, zag je hun gezichten betrekken. Sommigen keken zelfs wat gegeneerd en betrapt.
Het komt me altijd een beetje vreemd voor dat zulke getalenteerde mensen (ook Chaka Khan is lid, zie deze lijst)warm lopen voor een religie die is bedacht door een science fiction schrijver en waarin een belangrijke hoofdrol is weggelegd voor buitenaardse wezens die eeuwen geleden onze aarde hebben bezocht en daar wat overtollige wezens in een vulkaan gegooid hebben. Van hun ronddolende zielen zouden wij nu nog steeds last hebben.
Nu wil ik niet zeggen dat de verhalen van de gevestigde religies nu zo logisch in elkaar zitten, maar als je dan toch een nieuwe religie bedenkt, verzin er dan eentje zonder dwang en agressie.
Stiekem was ik toch even blij dat een andere Scientology aanhanger; Beck niet in die kamer aanwezig was. Daarvan heb ik namelijk op ’t ogenblik zo’n goede ceedee van geleend bij de bieb, dat ie eventjes een muzikale held voor me is geworden. Scientology lid of niet.

Labels:

7 Comments:

  • Het blijft moeilijk, religies...hoewel ik als katholische dirndl ben opgevoed...en af en toe zelfs nog een voet in een bijbehorend sektepand zet...voel ik, dat ik steeds meer agnost word. Uit volle overtuiging. En volgens mij is dat zo'n beetje de enige overtuiging die je met volle overtuiging kunt brengen...want wat weet de Mensch nu eenmaal? Niets, niemendal, toch?

    En gek, ja (alhoewel, is dat gek?), dat je helden tcoh eenheel eind van hunvoetstuk afvallen, als ze een vreemd soort religie aanhangen die je zelf echt niet begrijpt. Dág John Travolta! (Hm..maar bij hem komt dat ook door zijn verameling privé-vliegtuigen...in verband met het Ome Alsyndroom....)

    By Anonymous Anoniem, at 17 mei, 2007  

  • Over Travolta gesproken, daar zag ik laatst een interview mee op de BBC in de show van Jonathan Ross. Ross stelde ook enkele vragen over scientology en ik moet zeggen dat onze John daar heel relaxed op reageerde. Het klonk opeens als een normale club. Terwijl het dat natuurlijk niet is. Ik heb trouwens wel eens gelezen dat de regels voor celebs anders zijn dan voor ons gewone stervelingen. Zij hebben bijvoorbeeld meer vrijheid.

    By Anonymous Anoniem, at 17 mei, 2007  

  • @She: speelt geld dan toch (g)een rol?

    By Anonymous Anoniem, at 17 mei, 2007  

  • Beck maakt heerlijke muziek, maar wat die lui toch allemaal bij de scientology zoeken? Ik weet het ook niet.

    By Anonymous Anoniem, at 18 mei, 2007  

  • Religie moet op de lijst van verboden stimulerende middelen worden gezet.

    By Blogger René, at 18 mei, 2007  

  • Zo blijven mensen toch fan van een persoon, ook al stroken de bezigheden/religies niet met hun eigen. Denk maar aan fans van Michael Jackson: niemand keurt zijn eventuele 'liefde' goed, maar mensen blijven fan van 'hem'. Tsja.

    By Anonymous Anoniem, at 18 mei, 2007  

  • Weet je waarom Isaac Hayes uit South Park is? Daarin mogen ze elke jood beledigen, katholiek, neger, homo, of wie en wat dan ook, tot je dus aan de Scient. Ch. komt... Dat deden Trey Parker cs en toen was meneer Hayes ineens boos... Ook zo hypocriet.

    By Anonymous Anoniem, at 19 mei, 2007  

Een reactie posten

<< Home


 

 Subscribe in a reader