maandag, april 16, 2007

"Dat had je niet gedacht he?"

Een paar dagen geleden las ik in het Volkskrant Magazine een grappig stukje over een dame in een eerste klas coupé van een internationale trein op weg Nederland. Het kwam er op neer dat zij, samen met haar deftige medepassagiers getuige waren van een flamboyante Surinamer die bij hen plaatsnam op de pluche treinstoelen. Toen de conducteur bij de controle naar zijn kaartje vroeg ging hij druk op zoek in zijn koffers en dat waren er nogal wat. Zwetend doorzocht hij zijn bagage en de hele coupe keek gespannen toe, benieuwd hoe dit zou aflopen. Opeens vond hij zijn kaartje, gaf het aan de conducteur en zei triomfantelijk tegen het publiek: “Dat had je niet gedacht he?”
Eenzelfde situatie leek zich voor te doen op het station van Zwolle, waar ik vandaag moest zijn. Een taxichauffeur bevond zich zichtbaar in een netelige situatie. Het dilemma was me, bij het aanschouwen van dit vervelende tafereeltje meteen duidelijk. De taxi stond met één deur open geparkeerd voor een Postbank geldautomaat, waar zijn passagier; een stinkende zwerver (not that there’s anything wrong with it) met een rood alcoholhoofd al brallend geld probeerde te pinnen. Zijn brutale en overspannen gelach leek de chauffeur, die half hangend over de rechterstoel bezorgd toekeek of zijn klant enig succes boekte, nogal uit te dagen.
Ik liep verder en vroeg me af hoe deze situatie, bij geen geld, opgelost zou worden. Zou er een burgerarrest plaats vinden, zou de taximeneer de profiteur terug de auto in slepen en afzetten bij het politiebureau?
Eigenlijk hoopte ik op een zelfde afloop als in de eerste klas coupé. Dat Swiebertje terug naar de taxi zou lopen met zijn hand vol flappen. “Dat had je niet gedacht he?”

Labels:

10 Comments:

  • Ik begrijp niet dat een taxichauffeur in zo'n geval niet vantevoren even checkt of hij achteraf z'n geld wel zal ontvangen.

    By Anonymous Anoniem, at 16 april, 2007  

  • Dat zaakje stinkt.

    By Anonymous Anoniem, at 16 april, 2007  

  • Hetzelfde verhaal stond afgelopen zaterdag als 'Sterk Verhaal' in het Volkskrant Magazine...

    Precíes hetzelfde verhaal...

    By Anonymous Anoniem, at 16 april, 2007  

  • @Ramon: Ah, excuses dan. Ik dacht dat het de NRC was, maar dan was het toch Volkskrant magazine.

    By Blogger ary, at 16 april, 2007  

  • Ha, dat vind ik leuk, vooroordelen neerhalen!

    By Anonymous Anoniem, at 16 april, 2007  

  • Waarom niet wachten op de afloop?

    By Anonymous Anoniem, at 17 april, 2007  

  • Iets zegt me dat het in dit geval anders afliep...

    By Blogger jack of hearts, at 17 april, 2007  

  • Onbegrijpelijk zelfs dat je net hebt gewacht. Nou blijven wij in het ongewisse. Les 3 in de journalistiek: schrijf nooit iets dat meer vragen dan antwoorden oproept.

    By Anonymous Anoniem, at 20 april, 2007  

  • Not that there’s anything wrong with it? Je zou um toch een donde...

    By Blogger justathought, at 20 april, 2007  

  • Hahaha, je hebt daar wel een punt, Herman...want blijkbaar was er toch wat 'wrong' mee, anders was Ary er vast in de buurt gebleven en hadden we nu wel een mooie afloop kunnen lezen ;-)

    (Na zes jaar treincatering heb ik zelf echter ook weinig aandrang om lang in de buurt te blijven van stinkende zwervers...als ze lekker ruiken wil ik me nog wel eens bedenken.....)

    By Anonymous Anoniem, at 20 april, 2007  

Een reactie posten

<< Home


 

 Subscribe in a reader