dinsdag, januari 10, 2006

Nieuws in het kort

Vandaag even geen hoogdravend betoog. Geen diepzinnige verhandelingen over de zin van het leven en geen jeugdtrauma’s die behandeld moeten worden.
Vandaag schud ik voor de verandering even een korte TakieTaak uit mijn mouw.. Daaronder versta ik een opsomming van verschillende opmerkelijke feitjes met enige amusementswaarde.

Oranje helm

Kunnen we meteen die fietsen even terug halenNu.nl berichtte vanochtend over de nieuwste, nu al controversiële, WK Oranje party gadget: de Oranje pothelm. Wegens het feit dat hij gemodelleerd is naar de beruchte Duitse nazi helm, is hij, amper op de markt, al meteen het onderwerp van gesprek. Of de grap misplaatst is of niet, laat ik aan uw eigen beoordeling over. Wel voorspel ik dat hij, als-ie niet uit de handel wordt genomen, wel eens een enorme hit zou kunnen worden. Waarschijnlijk zijn er nog erg veel Nederlanders die de, naar mijn mening doorgaans zeer sympathieke Duitsers, toch graag nog eens een keertje de oren willen wassen. Het idee om als Nederlanders massaal met een oranje pothelm op ons hoofd, de Duitse grens over te trekken, kietelt zelfs mijn lachspieren.
K. wilde hem meteen al aanschaffen, die ziet zich van ’t zomer al helemaal voor de t.v. zitten met haar oranje helm.

LPG

Ook nog lang geen veertigTijdens het lezen van mijn favoriete weblogs kwam ik er, tot mijn grote schrik achter, dat er mensen bestaan (zie post 8 januari), met overigens prima weblogs, die Spinvis niet goed vinden. Sterker nog, die zo ongeveer over hun nek gaan, bij het horen van een Spinvis liedje. Zeggen dat je Spinvis niet goed vind, is voor mij alsof er iemand hardop loopt te vloeken in de kerk. Nu weet ik opeens hoe K. zich voelt als ik zeg dat ik die Beatles maar een overschat bandje vind.
Het voorprogramma van het concert van Spinvis, van een paar maand geleden, werd trouwens verzorgd door het, overigens niet onverdienstelijk spelende, Nederlandse bandje LPG.
Het Talpa programma NSE, kwam vanavond met het nieuws dat deze band het liedje heeft geschreven voor de nieuwste Nokia commercial. Het zal je maar gebeuren. Je hebt net je eerste cd uitgebracht en je wordt gevraagd door een gerenommeerd internationaal bedrijf om de muziek voor hun reclamespotje te verzorgen. Volgens mij spring je dan een gat in de lucht. Ook als word je een beetje afgescheept met een schamele 9000 euro.

Blechtrommel

OskarchenZaterdagochtend werden we wakker met het programma Wintergasten. In dat programma werd de jonge schrijver Jonathan Saffran Foer geïnterviewd door, ik meen, Christien Hemmerechts. De sympathieke jonge schrijver van de bestseller “Everything is Illuminated”, mocht in dat programma van de VPRO zijn favoriete t.v. en film fragmenten laten zien.
Een van de stukjes film die voorbij kwamen was er een uit die Blechtrommel.
In een ver verleden had ik het boek gelezen en ook de film gezien. K. had alleen het boek gelezen en wilde, na het zien van het hilarische fragment, de film ook wel eens gezien.
Voor 8 euro werd hij de volgende dag meteen maar aangeschaft.
Vervolgens werden we bij het bekijken van de film heen en weer geschud tussen gevoelens van hilariteit, verveling en walging. Ben er nog niet helemaal over uit wat mijn eindoordeel is, maar de stem van Oskarchen en zijn irritante getrommel staan voor altijd in mijn geheugen gegrift.

7 Comments:

  • Danke Schön !

    By Blogger Pino-2008, at 10 januari, 2006  

  • Mee eens (met Takietaak), lekker hoor, zo'n paar hapjes op de vroege morgen (sorry korte nacht gehad ;-).

    Vind Spinvis ook niet veul, Beatles wel (haha, hiervoor geen excuus)

    En Die Blechtrommel: tja, dat stemmetje...volgens mij is er ook een enorm goede reden waarom 'Bidden wij voor Owen Meany' van Irving niet op film is uitgebracht (of heb ik dat onbewust bewust niet meegekregen in het geval dat dat wel is gebeurd...?

    Wel enorm goed boek, overigens, ook over jongetje met vreselijke stem.

    By Anonymous Anoniem, at 11 januari, 2006  

  • Die helm is verschrikkelijk...

    By Blogger Petra, at 11 januari, 2006  

  • Wie de helm past zette hem op. Maar ik heb weinig vertrouwen in de goede verkoop van dat ding.
    En Spinvis vin'k ook niks. Geef mij maar Waits in z'n jonge jaren.

    By Anonymous Anoniem, at 11 januari, 2006  

  • Die helm is van het nivo onderbroekenlol.
    Spinvis is ruk, dat geneuzel over die tiktak in zijn neus... De Beatles zijn inderdaad ook overschat.
    Door dat fragment werd ik ook nieuwsgierig naar Die Blechtrommel, het boek of de film, ik weet het nog niet.

    By Blogger woordenaar, at 12 januari, 2006  

  • Weet niet wat ik er van moet vinden dat Spinvis hier zo massaal wordt afgeserveerd.
    Jullie, uh, begrijpen hem gewoon niet.

    By Blogger ary, at 12 januari, 2006  

  • Dat zal het zijn ;-)

    By Anonymous Anoniem, at 13 januari, 2006  

Een reactie posten

<< Home


 

 Subscribe in a reader