woensdag, december 28, 2005

Nationale Inburgeringtest

Vanavond zaten K. en ik met een vers uitgeprint invulformulier voor de televisie. Het uur van de waarheid was aangebroken. Waren we ingeburgerd of niet? De Nationale Inburgeringtest zou uitsluitsel geven.
Ik had, met een verblijf van 39 jaar in dit land, tegen de 5 van K. nogal een voorsprong, maar toch hield ik met een klamme hand mijn pen vast. Wat als ik straks niet ingeburgerd genoeg was, als ik de test niet haalde? Angstige visioenen van een Rita Verdonk die me persoonlijk op het vliegveld naar België zette, doemden op.
Gelukkig bleek ik na 36 vragen voldoende Nederlander te zijn en een officiële inburgeringtest zou dus een haalbare kaart moeten zijn. K. ging daarentegen, samen met het hele publiek in de studio en de, speciaal uitgenodigde bekende Nederlanders de mist in. Hoewel ze beter ingeburgerd was als Victoria Koblenko en de gemiddelde Zeeuw, nam ze met een sip gezicht kennis van de magere 4 die ze toebedeeld kreeg. K. houdt namelijk niet zo van verliezen, terwijl ze zich met haar NT2 diploma en 4 jaar werkervaring in Nederland natuurlijk niet hoeft te schamen.
Daarbij scoorde ze even hoog als de “Zeeuwen” en de “Oranjegezindten”, twee speciaal geselecteerde groepen klapvee, die ook mee deden met de test.
De show was achteraf gezien eigenlijk een groot succes voor multicultureel denkend Nederland. De grote winnaars, met de hoogste gemiddelde score, waren namelijk de “Afhaalchinezen”. Een groep medelanders die zich blijkbaar al zwijgend heeft geassimileerd en opgewerkt naar een status van “meest Nederlandse Nederlanders”.
Terwijl er waarschijnlijk een paar Chinezen de test foutloos aflegden, worstelde ik zelf met vragen over de oorsprong van het vuurwerk, de vraag wat je moet doen als je in je huis een gaslucht ruikt (ik rende al totaal oningeburgerd naar de hoofdgaskraan, om die uit te draaien. Iets wat je volgens de test beslist niet moet doen) en wist tenslotte niet wat “actief kiesrecht” was.

Gelukkig sloot ik de test af met een score van 6.1. Hoger dan de beste bekende Nederlander. (een soapactrice met Antilliaans bloed, waarvan ik de naam niet ken). Wat is jouw score?

13 Comments:

  • 5.2 was mijn score. Mag ik nu wel blijven ?

    By Blogger Pino-2008, at 29 december, 2005  

  • Wat mag je dan wel doen bij een gaslucht? (Sorry hoor, ben maar een gemiddelde Zeeuw :-)))

    By Anonymous Anoniem, at 29 december, 2005  

  • @ Takietaak: Helaas, bij 5,1 word je nog steeds gedeporteerd.
    @ Bee: Dat ga ik natuurlijk niet voorzeggen. Daar doe je dan alleen maar je voordeel bij, bij het doen van de test.

    By Blogger ary, at 29 december, 2005  

  • Haha, die test durf ik al helemaal niet meer te doen!

    By Anonymous Anoniem, at 29 december, 2005  

  • Deportatie dan naar een warm eiland met lekker weertje, wit zandstrand en een strak blauwe lucht. Mooie zee erbij, een flinke zak geld en alle mensen van wie ik hou. Kan dat ?

    By Blogger Pino-2008, at 29 december, 2005  

  • @TakieTaak: Die vraag spelen we even door naar Rita Verdonk.
    Mocht zij positief reageren, dan maak ik de test even over en zorg dat ik dan ook iets lager uitkom met mijn score

    By Blogger ary, at 29 december, 2005  

  • Nou... Rita kennende...

    By Blogger Claudy, at 29 december, 2005  

  • We nemen Rita mee...
    We nemen Rita mee...

    We nemen Rita mee...
    We nemen Rita mee...

    En laten Kalou haar voetballen leren !
    hahaha

    By Blogger Pino-2008, at 29 december, 2005  

  • Ik had een 4,9. Was het echter de test voor 2006 dan zou het een 10 geweest zijn. Ben mijn tijd immer ver vooruit.

    By Anonymous Anoniem, at 30 december, 2005  

  • Citaat: "Er worden ruim veertig vragen gesteld. Wie minder dan 80% van de vragen goed heeft beantwoord, is in feite niet voldoende ‘ingeburgerd’ als Nederlander."
    Wat een waardeloze test. Hoezo ruim veertig vragen, ik heb er maar 36 gezien, geen wonder dat ik geen 10 scoor. Maar als allochtoon van Friesche afkomst toch redelijk ingeburgerd met een score van 8,7

    By Anonymous Anoniem, at 30 december, 2005  

  • "Hoewel ze beter ingeburgerd was als Victoria Koblenko" moet natuurlijk zijn: dan Victoria Koblenko. Verder geloof ik dat je aardig ingeburgerd bent ;-) Ik plaag maar wat hoor. Hoeveel Nederlanders kennen eigenlijk werkelijk het volkslied? Ik deed overigens niet mee. Helaas.

    By Anonymous Anoniem, at 30 december, 2005  

  • Kan ik 'm nog doen?
    Ik zou ook gelijk voor de gaskraan gaan trouwens...

    (heel hard gelachen om de strip by the way)

    By Blogger Zeppo, at 30 december, 2005  

  • @rose: Tja, als..dan. Ik word bijna dagelijks op mijn vingers getikt door mijn collega Bureaumaatje.
    @LeBrat: Je kan zo aan de slag als afhaalchinees.
    @Zeppo: Volgens mij kan je hem nog gewoon doen. Gewoon even op de link klikken.Hopelijk heb je net zo'n goede score als (dan?) LeBrat.

    By Blogger ary, at 30 december, 2005  

Een reactie posten

<< Home


 

 Subscribe in a reader