donderdag, september 01, 2005

Katrina

Af en toe begrijp ik niet goed hoe dingen in deze wereld geregeld zijn of waarom bepaalde dingen lopen zoals ze lopen. In mijn zoektocht naar antwoorden op deze vragen, die mijns inziens nogal voor de hand liggen, kan ik af en toe geen antwoorden vinden.
Bij het zien van de nieuwsbeelden van de ravage die de orkaan Katrina heeft aangericht en de berichtgeving over het feit dat er misschien wel duizenden slachtoffers zijn gevallen vraag ik me bijvoorbeeld simpelweg af waarom die mensen niet weg zijn gevlucht, of een veilig heenkomen hebben gezocht in de schuilplaatsen die door het stadsbestuur waren aangewezen.
K. zegt dat Louisiana en Mississipi tot de armste gebieden in Amerika behoren. De, voor het grootste gedeelte, zwarte bevolking heeft geen cent te makken. Ze hebben geen auto’s en hebben geen geld om ergens in een hotel een kamer te huren. Maar waarom kunnen ze dan niet gewoon op de fiets stappen, of meerijden met kennissen en zich zo naar veiliger gebieden verplaatsen? Als burgemeester Meijer op TV Oost zou mededelen dat Zwolle binnen 24 uur 3 meter onder water staat en dat je je maar het beste uit de voeten kan maken, ben ik de eerste die mijn koffers pakt. Als de auto het niet doet stap ik als het moet ook nog op de fiets. Ik zou er alles aan doen om hier als de gesmeerde bliksem weg te gaan.
Wat voor mensen zijn er in dit geval dan toch in New Orleans blijven hangen? Slecht ingelichte mensen, mensen die slecht ter been zijn en ook geen kennissen met auto’s hebben, koppige mensen of domme mensen? Het verschil met andere rampen, zoals tsunami’s of aardbevingen is dat de mensen hier 24 uur vantevoren een officiële waarschuwing hebben gehad van de burgemeester. Allemaal wegwezen zei hij. Waarom blijven deze mensen dan toch thuis en waarom worden simpele vragen als deze niet beantwoord in de berichtgeving van de verschillende journaals? Ik roep mijn oud klasgenoot Wouter Kurpershoek, tegenwoordig Amerika correspondent voor het NOS journaal, hierbij op om eens te gaan zoeken naar antwoorden op dit soort vragen. Daarbij wil ik ook even weten, waarom er in een stad, waarbij het gevaar op dit soort rampen altijd op de loer ligt, geen fatsoenlijk evacuatieplan is. Hebben ze daar geen bussen of zo, waarmee de bevolking even een paar honderd kilometer uit de gevarenzone kan worden gereden?
Ik begrijp het niet.

5 Comments:

Een reactie posten

<< Home


 

 Subscribe in a reader