donderdag, september 29, 2005

Gouden bergen

“Wij feliciteren Mijnheer Leguijt. 7000 Euro wordt nu uitbetaald. Ja mijnheer Leguijt, hartelijk gefeliciteerd met uw prijsaandeel uit het enorme bedrag van 7000 Euro. Nogmaals: zevenduizend Euro bedraagt de geldsom die Fitanova nu uitbetaalt. U, meneer Leguijt, hoeft nu alleen nog maar te antwoorden – de porto voor uw antwoord vergoeden wij – zodat u uw contant geldbedrag uit deze prijssom direct op uw rekening ontvangt.”

Toen ik vandaag bij Bureaumaatje was om zijn nieuwgeboren baby te bekijken, overhandigde hij mij een envelop. “Bedankt”, zei hij gekscherend, “Ik krijg nu jouw junkmail in mijn brievenbus”.
De reden hiervoor was dat ik vorige maand een bestelling had geplaatst bij TelSell en het op zijn adres had laten bezorgen. Mijn bestelling was namelijk een cadeautje voor K. en ik wilde graag dat het een verrassing bleef. K. beweerde namelijk al geruime tijd, als we bij het zappen de betreffende commercial tegenkwamen, dat die inlegzooltjes die ze daar aanprezen, haar echt fantastisch leken. Het ingewikkelde verhaal over stabiliteit die je door de zooltjes terug zou krijgen, had haar blijkbaar overtuigd. Ik vond het allemaal onzin, maar als een grappig cadeautje leken de inlegzolen me wel geschikt. Het cadeautje viel, toen K’s verjaardag aanbrak, in goede aarde. Mijn grap verdween wat op de achtergrond, want ze was oprecht blij met de zooltjes en draagt ze nu nog, tot volle tevredenheid. “Jij moet ze ook aanschaffen”, zegt ze af en toe zelfs.
Helaas betekent mijn grap dat Bureaumaatje af en toe die TelSell junk in de brievenbus krijgt. In de brief van vandaag probeert de firma Fitanova me te laten geloven dat ik 7000 euro heb gewonnen. Dit soort praktijken lijkt allemaal een beetje op de oude portemonnee aan een touwtje truc. Ze beginnen de brief met de aanhef “Sensationeel bericht” en houden me vervolgens een worst van 7000 euro voor. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit keer wel drie keer moest lezen voordat ik de adder in het gras vond. Bijna dacht ik “Nu heb ik ze. Nu kunnen ze er niet onderuit om mij het beloofde bedrag uit te keren”. Totdat ik door kreeg dat ze het hadden over “Uw prijsaandeel”. Een aandeel uit het bedrag dat ik al op mijn bankrekening had gefantaseerd. Waarschijnlijk hebben dus 7000 verschillende mensen de brief in de bus gehad en hebben ze allemaal recht op 1 euro.
Maar goed, wie het kleine niet eert…..

2 Comments:

  • Hierbij wil ik meteen een courtage vastleggen van 5% op alle prijzen die via mijn adres binnen komen.

    Trouwens ik vond het gezellig dat je gisteren ff een bakkie hebt gedaan.

    Groeten

    By Anonymous Anoniem, at 30 september, 2005  

  • Beste Ary,

    uw tweede brief is reeds gearriveerd en zal ik volgende week dinsdag voor u meenemen. Ik denk niet dat het haast heeft, tenzij je om een geldlening verlegen zit.

    By Anonymous Anoniem, at 02 oktober, 2005  

Een reactie posten

<< Home


 

 Subscribe in a reader