zaterdag, september 24, 2005

Anderson Cooper

Af en toe maak ik indruk op vrienden en collega’s door te vertellen hoe het er vroeger bij ons thuis aan toe ging. Af en toe dik ik het nog een beetje aan voor het effect, zodat een vriend van een vriend laatst beweerde dat het hem allemaal een beetje aan “de Avonden” van Gerard Reve deed denken. Maar als ik eerlijk ben was het allemaal niet zo erg, zeker niet als ik mijn opvoeding vergelijk met de opvoeding van anderen. Okay we waren thuis Gereformeerd Vrijgemaakt, dus normen en waarden werden er zo’n beetje ingeramd, maar dat heeft er wel voor gezorgd dat ik nu overkom als gemanierd en betrouwbaar (toch?). Wel vervelend was het feit dat we vroeger nogal verstoken bleven van werelds vermaak als de bioscoop, de kermis en het circus. De bioscoop was uit den boze omdat daar slechte dingen werden vertoond en zelfs in het geval er een film draaide waar niet in werd gevloekt en waarin geen blote borsten werden vertoond, was er altijd nog het gevaar dat er slechte voorfilmpjes werden gedraaid. Vermijden dus, dat theater. De kermis was ook geen plek waar je je als artikel-eenendertiger kon vertonen. Waarom weet ik eigenlijk niet meer, het was in ieder geval werelds en het trok ruig volk aan. Daarbij kostte het allemaal geld en gezin met zeven kinderen kon zich dat natuurlijk niet veroorloven. Dus keken we af en toe met veel jaloezie naar onze vriendjes in de botsautootjes, als we daar eens “per ongeluk” op de fiets langs reden. Ook het circus was een “no go area”. Voor niet-Cocksianen is dit verbod totaal onbegrijpelijk. Geen gevloek, geen raar volk, wat is het probleem nu eigenlijk? Het probleem met het circus was dat mensen daar met gevaar voor eigen leven allerlei acrobatische toeren uithaalden. Ze stelden hun leven in de waagschaal, alleen maar om een zaal met mensen te vermaken. Daar konden we als goede Gereformeerden dus niet achterstaan en ook daar bleven we dus weg.
Vandaag zag ik Anderson Cooper, van CNN met een rode regenjas het nieuws verslaan vanuit Texas. Hij kon zich amper staande houden en liet af en toe zien wat voor puin de wind met zich meebracht. Levensgevaarlijk dus om daar te staan. Voor het zelfde geld kreeg-ie een losgeslagen schoorsteen op z’n hoofd. Hij stond daar dus een beetje zijn leven in de waagschaal te stellen en waarom? Omdat we anders niet geloven hoe hard het daar waait? Anderson Cooper is vast niet Gereformeerd Vrijgemaakt.


 

 Subscribe in a reader